Godinnen van de art nouveau (t/m 21 maart 2021

Het Allard Pierson stelt met twee Duitse partnermusea een tentoonstelling samen over de internationale art nouveau. Vloeiende lijnen en florale motieven zijn belangrijke kenmerken van deze stijlbeweging die tussen 1890 en 1910 in heel Europa de toon zette. Minstens zo typerend zijn de beeldschone vrouwen die veelvuldig werden afgebeeld. Vaak gaat het om goddelijke verschijningen die werden ontleend aan de Klassieke Oudheid, Byzantijnse iconen, middeleeuwse legenden en eigentijdse muzen.

In de tentoonstelling ‘Godinnen van de art nouveau’ presenteert het Allard Pierson een groot aantal boekbanden, boekillustraties, affiches en feministische literatuur uit de eigen papieren collecties en uit de collecties afkomstig van het Theater Instituut Nederland die door het Allard Pierson worden beheerd. Het overzicht wordt verrijkt met bruiklenen uit talloze Nederlandse musea en particuliere collecties. Veel toegepaste kunst komt bovendien in bruikleen van het Badisches Landesmuseum in Karlsruhe.