Luisterpuntbibliotheek en Karakters lanceren literaire podcast

De Vlaamse Luisterpuntbibliotheek lanceert in samenwerking met literair platform Karakters een literaire podcast. In deze podcast treedt de luisteraar in de voetsporen van de grootste schrijvers en ontdekt hij de verhalen achter de verhalen.

De eerste aflevering van de podcast staat in het teken van de Amerikaanse cultschrijver H.P. Lovecraft. ‘In deze aflevering proberen we te achterhalen wat voor leven H.P. Lovecraft heeft geleefd en waarom hij de uitvinder van de kosmische horror wordt genoemd. Ook gaan we na hoe groot de impact van zijn werk is geweest op de literatuur, film- en muziekwereld,’ aldus Luisterpuntbibliotheek.

De initiatiefnemers melden met betrekking tot de komende afleveringen: ‘In deze serie doorgronden we de geschiedenis van de grootste schrijvers op zoek naar de verhalen achter de verhalen. Hoe was het bijvoorbeeld om Johann Wolfgang von Goethe te zijn? Waarom ruilde James Joyce zijn geliefde Dublin op een gegeven moment in voor Triëst? Wie was Simone de Beauvoir en waar gaat haar beroemde De tweede sekse over? Iedere twee weken zullen we in het levensverhaal duiken van een beroemde of vergeten schrijver en verdiepen we ons in zijn of haar bekendste werken.’

De podcast wordt ingelezen door (stem)acteur Luk De Koninck. De teksten worden geschreven door de redacteuren van Karakters. De podcast kan beluisterd worden via de website van Karakters en via de gebruikelijke kanalen, waaronder Spotify en Apple Podcasts. Tweewekelijks verschijnt er op donderdag een nieuwe aflevering.

Jochen De Vos, hoofdredacteur Karakters, zegt over het initiatief: ‘Van veel lezers kregen we de afgelopen tijd de vraag waarom we onze artikels niet ook aanbieden als luisterverhalen. Dat idee stond ons aan. Zeker omdat we daarmee onze artikels ook toegankelijk maken voor mensen met een leesbeperking. Luisterpuntbibliotheek is in dit verhaal dan ook de ideale partner.

Diego Anthoons, verantwoordelijke communicatie en promotie bij Luisterpuntbibliotheek: ‘Toen Karakters voorstelde om samen luisterverhalen te maken, moesten we geen twee keer nadenken. Wij waren al grote fan van hun sterke artikels, en zijn blij dat nu iederéén kan meegenieten – ook mensen met een leesbeperking.’

Luisterpuntbibliotheek is de Vlaamse bibliotheekvoorziening voor mensen met een leesbeperking (blind, slechtziend, fysieke beperking, afasie, dyslexie). Iedereen die geen of moeilijk gewone, gedrukte boeken kan lezen, kan bij Luisterpunt terecht voor gratis boeken in aangepast leesformaat: Daisy-luisterboeken en brailleboeken.

Karakters is een literair platform dat in 2018 werd opgericht om mensen te informeren en enthousiasmeren over literatuur. Wekelijks verschijnen er nieuwe artikelen online, waaronder schrijversportretten en heel wat interviews.