Auteur Mark Stokmans bezoekt jongerenleesclub in Veenendaal

Afgelopen maandag ontmoette auteur Mark Stokmans de Leeskring voor jongeren uit Bibliotheek Veenendaal om samen zijn boek Land van Echo’s te bespreken. De leeskring had dit bezoek gewonnen via de leesclubwinactie van Literom en Uittrekselbank.

Het was voor zowel de jongeren als de schrijver bijzonder, aangezien dit Stokmans’ eerste leesclubervaring met jongeren was. Zijn boek, waarin de zoektocht naar een ‘thuis’ centraal staat, riep veel verschillende reacties op bij de deelnemers, waardoor er een levendig gesprek ontstond aan de hand van vragen op Literom.

Het auteursbezoek
Tijdens de bijeenkomst deelden de jongeren hun favoriete scènes. De open structuur van de leesclub zorgde ervoor dat iedereen de vrijheid had om zijn of haar indrukken te delen. Bij sommige deelnemers spraken de historische aspecten aan, terwijl anderen juist de persoonlijke groei van personages zoals Herman benoemden. De gesprekken gingen niet alleen over de inhoud van het boek, maar ook over hoe Stokmans persoonlijke ervaringen in zijn verhaal verwerkte, zoals zijn jeugd in Spanje. De leesclub gaf aan het erg leuk te vinden om voor een keer niet over het boek en de auteur te praten, maar om te praten met de auteur zelf.

Mooie discussies met kritische vragen
De vragen van Literom vormden een mooie basis voor de discussie, waarna de jongeren hun eigen verdiepende vragen toevoegden. Zo ontstonden er scherpe gesprekken over de personages en hun onderlinge relaties, met name die tussen Herman en zijn vader. Stokmans waardeerde de interesse in de personages, maar ook de kritische vragen van de groep en vond het interessant om te horen hoe anderen zijn werk ervaarden. Stokmans legde uit waarom hij bepaalde keuzes had gemaakt, bijvoorbeeld bij het einde, en waarom hij als schrijver bewust zoekt naar onverwachte wendingen.

Inspiratie en tips
Mark Stokmans gaf de jongeren leuke tips over het schrijven. Hij benadrukte het belang van een eigen ritme vinden en de creatieve flow volgen: “Volg je eigen flow, ook als het je wegvoert van je oorspronkelijke idee.” Daarnaast vertelde hij hoe hij soms werkt met Excel-spreadsheets om de structuur van zijn verhalen te bewaken, maar dat hij ook de vrijheid neemt om van zijn schema af te wijken wanneer het verhaal daarom vraagt. Deze balans tussen voorbereiding en spontaniteit is volgens Stokmans cruciaal voor het schrijven van een boeiend verhaal.

Voor bibliotheken die hun eigen jongerenleesclub willen opzetten, gaf de Leeskring uit Veenendaal zelf ook waardevolle adviezen. “Onze belangrijkste tip is: gewoon doen!” De jongeren benadrukten dat ze in het begin onzeker waren of een leesclub voor 16- tot 25-jarigen zou aanslaan, maar inmiddels hebben ze een leuke, vaste groep. Flexibiliteit was volgens hen de sleutel: “We houden het vrijblijvend, zodat iedereen kan meedoen wanneer het uitkomt. Het helpt ook om af te wisselen in genre, zodat er voor ieder wat wils is.” Ze komen eens per zes weken samen, en de samenstelling van de groep wisselt regelmatig. Bibliotheken kunnen dit model overnemen door bijeenkomsten niet te strikt te plannen en de interesses van de groep mee te laten wegen bij de keuze van boeken. Zo blijft de leesclub toegankelijk en aantrekkelijk voor jongeren.

Over Literom en Uittrekselbank
Literom en de Uittrekselbank bevatten een schat aan waardevolle informatie. Leerlingen gebruiken de uittreksels en recensies voor bijvoorbeeld een boekverslag of mondeling. Zo kunnen zij zich nog meer verdiepen in het boek en meer plezier beleven aan het lezen. Leerlingen kunnen de Literom en de Uittrekselbank zowel op school als thuis gebruiken. Ideaal voor het maken van huiswerk. Deze diensten zijn af te nemen door bibliotheken en scholen.