Miljoenen views voor Gronings jeugdplatform BiebLab

(Video onder bericht)

“Hey Jeroen, ik heb een raadsel!” Deze woorden komen de TikTok en YouTube community bekend voor. Jeroen Bouland en Jolanda Robben van Biblionet Groningen weten met het online kanaal BiebLab jongeren aan zich te binden via raadsels, challenges en games. Dit jaar scoren de Groningse bibliotheken zelfs miljoenen views met hun video’s en gaan ze bijna maandelijks viraal. Hiermee behoort BiebLab op YouTube en TikTok tot de grootste bibliotheekkanalen van Nederland.

BiebLab is hét jeugdplatform van Biblionet Groningen. Met BiebLab maken de Groningse bibliotheken hybride programma’s voor kinderen in de leeftijd 9 tot 14 jaar. Jeroen Bouland en Jolanda Robben zochten in het najaar van 2019 naar een online vorm om tieners te binden aan de bibliotheek. Met een YouTube-kanaal ging het duo video’s maken bij de jeugdprogrammering van de bibliotheek.

Toen een half jaar later de pandemie uitbrak, gingen ze verder met livestreams. In de afgelopen 4 jaar ging het platform meer dan 100 keer live en ook dit jaar kan de jeugd twee keer per maand meedoen aan een livestream op YouTube. Zo spelen de Groningse bibliotheken maandelijks een Kahoot Quiz én wordt er met de Minecraft Challenges online gegamed.

Naast YouTube, met bijna 5.000 abonnees, wist BiebLab ook op TikTok een grote doelgroep te bereiken. Inmiddels volgen bijna 25.000 mensen het Groningse bibliotheekkanaal waar de raadsels, spelletjes en sketches al miljoenen keren bekeken zijn.

Daarnaast maakt BiebLab jeugdprogrammering voor de 34 Groningse bibliotheken door in te spelen op de landelijke campagnes én met BiebLab on Tour, een spelprogramma waarmee Jeroen en Jolanda maandelijks naar een bibliotheek gaan.

BiebLab weet tieners uit heel Nederland op een vernieuwende wijze aan zich te binden en laat zien dat gaming en playfull learning een plek hebben in de Bibliotheek.