Minecraft krijgt ‘Uncensored Library’ als protest tegen censuur

Aan de populaire online game Minecraft is vorige week, op de internationale Dag tegen Internetcensuur, een nieuw gebouw toegevoegd, ‘The Uncensored Library’, als protest tegen censuur. In de virtuele bibliotheek vinden gamers artikelen die zijn verboden in de landen waar ze geschreven zijn.

De virtuele bibliotheek, die zich zich bevindt op een eiland midden in een oceaan, is gebouwd in opdracht van persvrijheidsorganisatie Reporters Sans Frontières (RSF) / Reporters without borders en heeft vijf vleugels, waarvan elk draait om een land: Rusland, Egypte, Vietnam, Mexico en Saudi-Arabië, zo bericht Trouw. Uit elk van die landen heeft de bibliotheek verboden artikelen verzameld, zowel in het Engels als in hun oorspronkelijke talen. Ook zijn er teksten over (het gebrek aan) persvrijheid. De collectie met teksten wordt de komende tijd verder uitgebreid. Het kostte 24 ontwikkelaars drie maanden om het gebouw en het eiland te creëren.

Reporters without borders omschrijft The Uncensored Library in een persbericht als een ‘loophole to overcome censorship’ en een ‘safe haven for press freedom’. In veel landen is de vrije toegang tot informatie vrijwel onmogelijk door censuur, waardoor generaties jongeren opgroeien in een systeem waar nauwelijks een vrije pers bestaat. Maar zoals jongeren overal ter wereld doen, spelen ze in die landen wel veel games, waardoor Minecraft volgens RSF een ideaal medium is om de censuur te omzeilen en de jongeren langs deze ongebruikelijke weg te bereiken en te wijzen op het belang van persvrijheid. ‘Minecraft is a favourite – one of the world’s most successful computer games, with more than 145 million active players every month. Here communities can build entire worlds out of blocks, experience the freedom of an open world. Its creative mode is often described as “digital Lego”. In these countries, where websites, blogs and free press in general are strictly limited, Minecraft is still accessible by everyone. Reporters Without Borders (RSF) used this backdoor to build “The Uncensored Library”: A library that is now accessible on an open server for Minecraft players around the globe. The library is filled with books, containing articles that were censored in their country of origin. These articles are now available again within Minecraft hidden from government surveillance technology inside a computer game. The books can be read by everyone on the server, but their content cannot be changed,’ zo stelt de persvrijheidsorganisatie.

Ook buiten Minecraft is The Uncensored Library toegankelijk via een website, al zijn daar volgens Trouw niet alle artikelen te lezen.