NBD Biblion start pilot streamingdiensten

Deze maand start NBD Biblion met een aantal bibliotheken een pilot voor een streamingdienst voor bibliotheken. Vervolgens wordt de streamingdienst verder getest en verder ontwikkeld met een aantal bibliotheken en haar klanten. Ook wordt onderzocht welke content de bibliotheekleden interessant vinden.

Met een streamingdienst kunnen bibliotheken de toegankelijkheid voor het filmaanbod vergroten en nieuwe doelgroepen aantrekken. De streamingdienst zal geen concurrent zijn van betaalde streamingdiensten als Netflix. Voor deze streamingdienst voor de bibliotheek moet je eerder denken aan arthouse films, klassieke films, boekverfilmingen, documentaires, korte films, live streaming van bibliotheekevenementen, educatieve en lokale films. Het aanbod wordt thematisch samengesteld. Met behulp van goede metadata vinden gebruikers gemakkelijk de film die bij hun past. NBD Biblion zal hierbij ook gaan samenwerken met andere publieke content providers.

Als alles meezit en de bibliotheken enthousiast zijn, wil NBD Biblion eind Q4 van dit jaar of begin 2023 live gaan met de streamingdienst. Bibliotheken die vragen hebben kunnen contact opnemen met Charlotta Feith. Zij heeft een aantal jaar gewerkt voor de Zweedse bibliotheekdienst, die een vergelijkbare streamingdienst heeft ontwikkeld.  De meeste bibliotheken in Scandinavië maken hier al gebruik van.