NBD Biblion stelt collecties samen voor de Overijsselse Bibliotheken en start met nieuwe cursussen collectioneren

NBD Biblion selecteert vanaf januari 2024 uit het bestaande weekaanbod de boekencollecties voor alle 20 bibliotheekorganisaties in Overijssel. In totaal gaat dat om 52 vestigingen. Dat maken NBD Biblion en Rijnbrink bekend.

In de afgelopen maanden hebben de collectioneurs van NBD Biblion en Rijnbrink, die voorheen verantwoordelijk was voor de collectie van de bibliotheken, nauw met elkaar samengewerkt. “We hebben alle deelnemende organisaties bezocht en hun wensen in kaart gebracht”, vertelt teamleider Selectieservice Sanne Smits. “Vervolgens hebben we een periode gezamenlijk gecollectioneerd met het team van Rijnbrink. Dat was zo’n succes dat de bibliotheken hun vertrouwen in ons hebben uitgesproken. We kijken er enorm naar uit om voor deze mooie bibliotheken aan de slag te gaan.”

Met de overstap naar NBD Biblion gaat Rijnbrink zich nog meer toeleggen op kennisontwikkeling en de rol van collectie-adviseur. “We willen daarmee het Overijssels netwerk inspireren, adviseren en waar nodig ondersteunen, zowel collectief als lokaal”, aldus adviseur collectie Daphne ten Siethof. “Dan moet je denken aan onderwerpen als meertalige, diverse- en inclusieve collectie, aandacht voor digitaal lezen, leesclubs, jongeren en dergelijke.”

De nieuwe samenwerking tussen NBD Biblion en de Overijsselse Bibliotheken staat voor drie jaar. De afdeling Selectieservice van NBD Biblion bestaat uit tien zeer ervaren collectioneurs. Met de opdracht voor de Overijsselse Bibliotheken stellen zij voor 40 bibliotheekorganisaties en een groeiend aantal dbos-organisaties de collectie samen.

Cursussen collectioneren
NBD Biblion geeft ook cursussen collectioneren. Dit voorjaar starten er twee cursussen: de Basiscursus Collectioneren en Collectioneren: Samenwerking & Innovatie. Wil jij bijblijven in jouw vakgebied en alles weten over collectioneren, de bibliotheek van de toekomst en de laatste trends en ontwikkelingen? Meld je dan HIER aan.