Netwerk Digitaal Erfgoed roept erfgoedinstellingen op mee te bouwen aan digitale erfgoedcollectie over coronavirus

Het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) roept alle erfgoedinstellingen op om mee te bouwen aan een digitale erfgoedcollectie over het coronavirus en de gevolgen daarvan in Nederland. Omdat veel van de communicatie met betrekking tot het coronavirus via digitale kanalen plaatsvindt en daardoor kwetsbaar is, wil het NDE met hulp van erfgoedinstellingen, nu al actie ondernemen om het digitale verhaal van het coronavirus in Nederland te bewaren.

Het Netwerk Digitaal Erfgoed stelt dat er op dit moment geschiedenis wordt geschreven. ‘De meeste Nederlanders zullen zich deze uitzonderlijke periode nog lang herinneren: de sluiting van scholen, winkels, horeca, instellingen, het massaal thuiswerken en lesgeven aan huis, maar ook de sociale cohesie. Meer dan voorheen communiceren mensen en organisaties via uiteenlopende digitale kanalen. Nog nooit in de geschiedenis waren we zo afhankelijk van digitale middelen en online informatie. Deze herinnering moeten we samen vastleggen en levend houden voor de toekomst,’ aldus het NDE.

Juist het feit dat bijna alle communicatie in deze tijden van corona gaat via digitale media, zoals websites, Facebookpagina’s, tweets, chats, online dagboeken, YouTube-kanalen, memes et cetera, maakt dat die ook kwetsbaar is. ‘Deze bronnen lijken voor de meeste mensen het eeuwige digitale leven te hebben, maar zijn uitermate kwetsbaar en zullen straks, als de crisis over is, als eerste weer verdwenen zijn als we niets doen. Door ze duurzaam te bewaren en toegankelijk te maken kunnen we de herinneringen levend houden,’ zo stelt het Netwerk.

Op dit moment werkt een aantal erfgoedinstellingen in Nederland al aan het verzamelen en bewaren van bronnen met betrekking tot het Coronavirus, maar er kan volgens het NDE nog meer gedaan worden. Daarom roept het Netwerk Nederlandse erfgoedinstellingen op om het digitale verhaal van het coronavirus in Nederland te bewaren. Erfgoedinstellingen kunnen daarmee een bijdrage leveren aan het opbouwen van een ‘coronaviruscollectie’.

Het Netwerk Digitaal Erfgoed wijst vervolgens op vijf manieren waarop kan worden bijgedragen aan het opbouwen van die digitale ‘coronaviruscollectie’.

De oproep van het Netwerk Digitaal Erfgoed wordt gesteund door de Koninklijke Bibliotheek, het Nationaal Archief, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het Stadsarchief Amsterdam, het Haags Gemeentearchief, het Regionaal Archief Nijmegen, het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis en IHLIA-LGBT Heritage.