Noordelijke bibliotheken organiseren actie voor Beatrix Kinderziekenhuis

Biblionet Drenthe, Biblionet Groningen, Forum Groningen en de Friese bibliotheken (Fers) willen met een gezamenlijke inzamelingsactie geld inzamelen voor het Beatrix Kinderziekenhuis, zodat nog meer zieke kinderen voorgelezen kunnen worden. De bibliotheken organiseren daartoe op 12 februari een live-uitzending over voorlezen.

De noordelijke bibliotheekorganisaties kwamen op het idee door Allart Hakvoort, de schrijver van Loep en de Pyroman. Hakvoort doneert van elk verkocht exemplaar van zijn boek veertig procent aan het Beatrix Kinderziekenhuis in Groningen. De bibliotheekorganisaties besloten honderd exemplaren van het boek in te kopen en de donatie die hun aankoop heeft opgeleverd nog eens te verdubbelen, maar ze wilden meer doen.

Zo ontstond het idee om een live-uitzending te maken over Loep, het kinderziekenhuis en voorlezen. Gedurende de uitzending kunnen kijkers een donatie doen, zodat nog meer zieke kinderen voorgelezen kunnen worden. In de uitzending gaat Arno van der Heyden in gesprek met schrijver Allart Hakvoort, voorleesconsulent Renske Thalen en Barbara Baijens van de Stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis.

Rachel van den Hoogen, bestuurder van Biblionet Groningen, zegt over de actie: ‘We hadden dit bedrag [van de aankoop van de 100 exemplaren van Loep – red] kunnen overmaken, maar wilden graag meer voor het Beatrix Kinderziekenhuis doen. De pedagogisch medewerkers in het ziekenhuis lezen geregeld voor. Het is een middel om contact te maken met de kinderen en ontspannende afleiding. Al lezend hen even mee te nemen in een wereld waar geen ziekte en pijn is.’

Annelies Bakelaar, bestuurder van Biblionet Drenthe, voegt toe: ‘Als bibliotheken zijn wij voortdurend bezig met het stimuleren van leesplezier en leesvaardigheid, zowel on- als offline. We hopen dat dit initiatief na 12 februari een vervolg krijgt en dat meer schrijvers dit voorbeeld gaan volgen.’

De bibliotheken hopen dat de uitzending mensen niet alleen stimuleert om voor te lezen, maar ook wat extra’s oplevert voor het Beatrix Kinderziekenhuis, in de vorm van directe donaties, of door het boek te kopen.

Op het moment van schrijven is er al voor 465 euro aan donaties binnen, zo valt te zien op de website van het Beatrix Kinderziekenhuis.

De uitzending vindt plaats op 12 februari van 16.00 – 16.45 uur en zal live gestreamd worden via verschillende kanalen, zoals Platform F van Forum Groningen, de Facebookpagina van Biblionet Groningen, de website van Biblionet Drenthe en de website en Facebookpagina van Fers.

Het is voor het eerst dat de vier noordelijke bibliotheekorganisaties samen optrekken in actie voor een goed doel. Samen vertegenwoordigen ze 119 bibliotheken in Friesland, Groningen en Drenthe.