Online presentatie boek ‘Living Libraries:The house of the community around the world’: 27 januari 2021

Op woensdag 27 januari vindt de online presentatie plaats van het boek Living Libraries: The house of the community around the world. In dit boek, dat wordt uitgebracht ter gelegenheid van het afscheid van Ton van Vlimmeren als directeur van Bibliotheek Utrecht, wordt de bibliotheekwereld van nu samengevat in dertig bijdragen van over de hele wereld.

Ter gelegenheid van het afscheid van Ton van Vlimmeren als directeur van de Bibliotheek Utrecht hebben dertig collega’s uit zijn internationale netwerk een bijdrage geschreven over de ‘state of the art‘ van het bibliotheekwerk in hun land. Met ruim 400 pagina’s is het een rijk en kloek boek geworden met bijdragen van Haïti tot Papoea-Nieuw-Guinea en van Canada tot Nieuw-Zeeland en Oceanië. Theo Kemperman, directeur Bibliotheek Rotterdam, interviewt tijdens de presentatie enkele van de auteurs.

De presentatie vindt plaats van 14.30 tot 15.30 uur en is te volgen door aan te melden via https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZIod-CvpjwoHNQIVLPBApR9ruNPBscHf4ym met registratiecode 2701. Na registratie krijgt men de aanmeldlink voor de presentatie zelf.

14.30 Opening en welkom, toelichting programma
14.33 Christine Mackenzie (IFLA): belang van dit boek in wereldwijd perspectief
14.41 Sanjana Shrestha (Nepal): bibliotheken als maatschappelijke kracht in
ontwikkelingslanden
14.46 Barbara Lison (Duitsland): ontwikkelingen in bibliotheken in westerse landen
14.51 Ton van Vlimmeren: bevindingen en reflecties n.a.v. zijn loopbaan
14.58 David Lankes (Verenigde Staten): ontwikkeling van bibliotheken inhoudelijk
in USA en wereldwijd
15.03 Giuseppe Vitiello (Italië): ontwikkelingen in Europa en Eblida
15.08 Gonzalo Oyarzún (Colombia): ontwikkelingen in Zuid Amerika
15.13 Buhle Mbambo-Thata (Kenia en Zuid-Afrika): over haar bijdrage over Afrika
15.18 Dankwoord Ton van Vlimmeren en afsluiting Theo Kemperman
15.30 Einde

Na de presentatie wordt het boek gratis aan alle bibliotheekdirecteuren in Nederland toegestuurd. Ook zal het gratis beschikbaar zijn als e-book.