Oog voor laaggeletterdheid: taalakkoord Krimpen ondertekend

Foto door Jan van der Arend.

Afgelopen weekend, tijdens de opening van het culturele seizoen 2023/2024, is in de Tuyter het Taalakkoord ondertekend door de gemeente Krimpen aan den IJssel, Bibliotheek aan den IJssel en vertegenwoordigers van Crimpen Inn, Krimpenwijzer, Contour de Twern, VluchtelingenWerk en stichting Lezen en Schrijven.

Jonge mensen ook laaggeletterd
Directeur van de bibliotheek Dionne Dinkhuijsen en wethouder Kirsten Jaarsma namen het woord en spraken over het belang van taal. Eerder deze week stonden zij in het AD, in een artikel dat er geen doekjes om windt: “Veel jonge werkenden zijn ook laaggeletterd”. In Capelle en Krimpen aan den IJssel gaat het om drie op de twintig inwoners, wat boven het landelijk gemiddelde ligt. Vaak wordt gedacht dat het oude mensen en allochtonen betreft, maar niets is minder waar. Kinderen van 15 en 16 jaar behoren bijvoorbeeld ook tot deze doelgroep. Dat is alarmerend, maar hulpmiddelen om je taalvaardigheid te verbeteren zijn er ook. Vaak gratis én je hoeft niet terug de schoolbanken in.

Ambassadeur Anita Witzier en ervaringsdeskundige Koos Vervoort
Presentatrice en ambassadeur van stichting Lezen en Schrijven, Anita Witzier, had voor de gelegenheid een videoboodschap ingesproken waarin ze sprak over het belang van duidelijke taal en haar ervaring hiermee. Wethouder Kirsten Jaarsma ging in gesprek met taalambassadeur Koos Vervoort, die – na zelf jaren moeite te hebben met lezen en schrijven – twee boeken schreef. “Laaggeletterden krijgen pas wat te horen als ze iets fout doen”, aldus Vervoort, die als geen ander weet waar de doelgroep zich dagelijks mee geconfronteerd ziet.

Ervaren hoe het is om laaggeletterd te zijn
De hele middag kon worden meegedaan met de Escape Koffer, om te ervaren hoe het is wanneer je moeite hebt met lezen en schrijven. Een betekenisvolle ervaring die kan bijdragen aan meer begrip. Juist dat is zo van belang, want zoals Vervoort deelde krijgt een laaggeletterde veelal negatieve input. Hij of zij krijgt pas iets te horen wanneer er wat mis gaat. Een negatieve spiraal. Ook schaamte speelt een grote rol, hoewel vele ex-laaggeletterden aangeven opgelucht te zijn dat ze hun moeite hebben durven opbiechten en hulp zijn gaan zoeken. Ze voelen zich nu meer deel van de maatschappij en kunnen het dagelijks leven beter aan. Iets wat terugkomt in het motto van het taalakkoord dat dit weekend werd ondertekend: “Wij slaan de handen ineen. We bundelen onze kennis en energie, zodat alle Krimpenaren beter kunnen meedoen in de maatschappij”.

Laaggeletterden de hand reiken
En dat is het doel. Dat mensen binnen steeds meer organisaties weten wanneer zij iemand voor zich hebben die moeite heeft met lezen en schrijven, en diegene op warme wijze een stapje op weg kunnen helpen. Bijvoorbeeld door hen door te verwijzen naar het Digi-Taalhuis in de bibliotheek, waar coördinator Sergei Khomenko hen graag verder helpt. Sergei weet zelf óók hoe het is om een taal te moeten leren. Zijn kennis en ervaring zet hij nu in om anderen op weg te helpen.

Digi-Taalhuis Krimpen is een initiatief en samenwerkingsverband van de gemeente Krimpen aan den IJssel, Bibliotheek aan den IJssel, Crimpen Inn, Krimpenwijzer, Contour de Twern, VluchtelingenWerk en stichting Lezen en Schrijven. Wil je meer weten over het Digi-Taalhuis, heb je vragen over taal of taal leren? Kijk dan op Digi-Taalhuis Krimpen (bibliotheekaandenijssel.nl)