Khalid Boudou, Aimée de Jongh en Splinter Chabot schrijven geschenk Boekenweek van Jongeren

Bekende auteurs graphic novelmaker Aimée de Jongh en Splinter Chabot schrijven voor 3PAK, het geschenk van de Boekenweek van Jongeren, drie korte verhalen die jongeren aanspreken.

Boekwinkels, bibliotheken en scholen geven tijdens de Boekenweek van Jongeren ruim honderdduizend exemplaren van 3PAK weg aan leerlingen in de bovenbouw, van (v)mbo tot vwo. De Boekenweek van Jongeren is dit jaar van 17 t/m 26 september. Literatour, de tournee van verschillende auteurs langs scholen, vindt plaats van 14 t/m 18 februari 2022.

Boekenweek van Jongeren
Door middel van de gratis bundel 3PAK (ook online te lezen voor bibliotheekleden via jeugdbibliotheek.nl), scholentournee Literatour en de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren kunnen jongeren in het voortgezet onderwijs en het mbo geïnspireerd worden door boeken die écht bij ze passen. Dit jaar bepalen jongeren zelf hoe hun Boekenweek eruit ziet, vandaar de keuze voor de naamsverandering naar Boekenweek van Jongeren. Een focusgroep van jongeren werkt op dit moment aan het bepalen van boekentips, de keuze voor de hashtags en het kiezen van aansprekende influencers.

Literatour
Tijdens de Boekenweek van Jongeren, in de eerste helft van het schooljaar, kunnen leerlingen meebeslissen met welke auteurs ze graag in gesprek willen gaan tijdens Literatour. In de tweede helft, van 14 t/m 18 februari, zal een team van enthousiaste auteurs klassen van het (v)mbo, havo en vwo 100 scholen bezoeken. Hier gaan zij in gesprek met leerlingen over het lezen en schrijven van een boek en vertellen zij hun eigen inspirerende verhaal. Literatour wordt georganiseerd door De Schrijverscentrale en mede mogelijk gemaakt door Stichting De Versterking.

Beste boek voor Jongeren
Rond de start van de Boekenweek van Jongeren worden de winnaars van het Beste Boek voor Jongeren 2021 bekendgemaakt. Een vakjury van volwassenen nomineert tien boeken voor jongeren van 15 t/m 18 jaar, vijf in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig en vijf in de categorie Vertaald. Deze nominaties worden eind mei bekendgemaakt. Een jongerenjury kiest uit beide categorieën een winnaar. Afgelopen jaar won Het boek Nicolas en de verdwijning van de wereld (De Arbeiderspers) geschreven door Anne Eekhout in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig en Darius de Grote is niet oké (Gottmer), geschreven door Adib Khorram en vertaald door Tjalling Bos, in de categorie Vertaald. De winnaars ontvangen beiden een geldbedrag van € 2500.

Partners van Boekenweek van Jongeren
De Boekenweek van Jongeren wordt georganiseerd door Stichting CPNB, Stichting Lezen en de Schrijverscentrale. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door NBD Biblion. De Boekenweek van Jongeren wordt ondersteund door haar partners: de lesmethode Talent en Taalbokken van Malmberg, CJP, het Nederlands Letterenfonds, Koninklijke Bibliotheek, Stichting De Versterking, Fonds 21 en de deelnemers van de Vriendenloterij.

Over de auteurs

Splinter Chabot: ‘Door het lezen van boeken kun je duizenden kilometers reizen zonder ook maar één stap te hoeven zetten. Het bijzondere van een boek is dat alles wat niet mogelijk is in de werkelijke wereld, in een woordelijke wereld wél kan. Daardoor kunnen boeken de werkelijkheid schaakmat zetten. Die betovering, dat plezier, die magie verdient iedereen te beleven.’

Splinter Chabot is schrijver, programmamaker en politicoloog en debuteerde in 2020 met Confettitregen. Het boek over de ontdekkingstocht naar hoe jezelf te zijn werd een bestseller. Inmiddels zijn de filmrechten van het boek verkocht. Zijn tweede boek, Roze Brieven, bundelt de persoonlijke en ontroerende reacties die hij ontving naar aanleiding van Confettiregen. Chabot was begin 2021 wekelijks te zien in zijn eigen talkshow SPLNTR! en deed eerder mee aan Wie is de Mol?.

Aimée de Jongh: ‘Ik voel me vereerd om als stripauteur aan 3PAK mee te werken. Juist in deze gekke tijden is lezen één van de mooiste dingen die jongeren kunnen doen. Of het nu romans zijn, non-fictie, of graphic novels… Het mooie van graphic novels is dat tekenaars hun eigen artistieke kijk op het verhaal met jou delen. En elke tekening vertelt iets, wat niet in de woorden te lezen valt. Het is de unieke combinatie van woord en beeld waardoor graphic novels zo bijzonder zijn. Daarom wil ik juist die vorm van literatuur aan zoveel mogelijk jongeren introduceren.’
Aimée de Jongh combineert poëtische beelden met sterke verhalen. Ze brak definitief door met het ijzingwekkend debuut De terugkeer van de wespendief. De opvolgers Taxi! en Bloesems in de herfst brachten haar internationaal succes.

Khalid Boudou: ‘Schrijven voor jongeren geeft me de kans om jonge mensen die anders nooit gehoord zouden worden een stem te geven. Ik hoop de jonge lezer nieuwsgieriger te maken naar mensen buiten de eigen leefwereld.’
Khalid Boudou werd in één klap beroemd met Het Schnitzelparadijs, dat ook succesvol verfilmd werd. In 2019 verscheen Pizzamaffiaslaat door, het langverwachte vervolg op Pizzamaffia, dat werd bekroond met de Debuutprijs van de Jonge Jury. Khalid was columnist voor o.a. AD en BNR Nieuwsradio. Ook werkte hij als leraar Nederlands en geeft lezingen, workshops en optredens op festivals, scholen en in gevangenissen.