Podcast What the Bieb?! Aflevering 12 + 13 online

(Podcasts onder bericht)

Aflevering 12:
Medewerkers van de Bibliotheek Waterland zorgen ervoor dat gevluchte Oekraïners boeken kunnen lezen. Zo is er een pop-up bibliotheek neergezet bij het hotel waar ze verblijven. De vluchtelingen kregen een warm welkom in de vestiging in Purmerend. De Engelstalige collectie is uitgebreid, omdat vooral jongeren daar interesse voor hebben. Ook voor kinderen zijn er luisterboeken of prentenboeken beschikbaar in het Oekraïens. Er is zelfs een speciale coördinator aangesteld voor de Oekraïense vluchtelingen, zo vertelt Norbert van Halderen (directeur Bibliotheek Waterland) aan Sylvia Bakker (initiatiefnemer van deze podcast). Het NL-plein ondersteunt en geeft informatie over hulp aan Oekraïense vluchtelingen. Hiervoor is een speciale pagina op de website ingericht waar nuttige links zijn te vinden voor zowel vluchtelingen als Nederlanders die willen helpen. Deze informatie is ook beschikbaar in het Oekraïens.

Frontoffice medewerkers Angelique en Noor schuiven aan om te praten over hun werk. Ze vertellen dat er meer belangstelling is voor boeken over Rusland, Oekraïne en politiek. Scholieren en studenten uit Oekraïne krijgen extra hulp bij het zoeken naar boeken voor hun studie-projecten.

Sylvia en Norbert brengen ook DBOS ter sprake. De Bibliotheek Op School. De leesvaardigheid van jongeren is sterk verminderd tijdens de corona-periode, omdat leerlingen veel minder fysiek in de klas zijn geweest. Er is geld beschikbaar vanuit de overheid om scholieren te helpen met lezen. De bibliotheek helpt bij dit belangrijke project en regelt leesconsulenten.

Aflevering 13:
Sylvia Bakker (initiatiefnemer van deze podcast) en Norbert van Halderen (directeur Bibliotheek Waterland) lezen gedichten voor. Het Boekenweekgedicht van Bart Moeyaert. En ook Japanse gedichten. Norbert vertelt over een nieuw project: een speciale herinneringskast voor demente ouderen, met boeken uit de tijd dat zij nog jong waren. Voor veel jongeren is het bijna examentijd en de bibliotheek helpt hen bij het leren. Niet alleen met studieplekken maar ook met een speciale Kunstbus. Hier kunnen scholieren lekker chillen en tekenen. Norbert doet een oproep aan middelbare scholen, om de leeslijsten te vernieuwen. Laat scholieren ook digitale boeken lezen voor hun lijst. Scholen moeten volgens hem het lezen leuker maken. Moedig leerlingen aan om digitaal te lezen. Sylvia zoekt schooldirecteuren die aanwezig willen zijn tijdens een opname van deze podcast. Om te bespreken hoe de bibliotheek nog meer ondersteuning kan bieden aan de scholen, met bijvoorbeeld als het gaat om het leesonderwijs.

Bent u een schooldirecteur en u wilt meepraten met Sylvia en Norbert in onze podcast? Dan kunt u zich aanmelden via email: communicatie@bibliotheekwaterland.nl