Predikheren Mechelen wint Vlaamse Onroerenderfgoedprijs

De Onroerenderfgoedprijs 2020, voorheen de Monumentenprijs, gaat dit jaar naar het Predikheren in Mechelen, dat sinds ruim een jaar dienst doet als de stadsbibliotheek. De prijs wordt door de Vlaamse overheid jaarlijks toegekend aan organisaties of personen die zich hebben ingezet om beschermd erfgoed goed te beheren. Predikheren kreeg niet alleen de juryprijs, maar ook de publieksprijs.

Behalve het Predikheren waren ook het Gruuthusemuseum in Brugge en de Sint-Niklaaskerk in Westkapelle genomineerd. Zij werden door een jury geselecteerd uit 43 inzendingen.

De jury koos unaniem voor Het Predikheren: ‘Dit project heeft grote architecturale kwaliteiten. De duurzaamheid en tijdloze vormgeving komen nergens in het vaarwater van de historische waarde van het erfgoed. De laagdrempeligheid en het draagvlak bij de bevolking gaven de doorslag om dit project te bekronen. De site is vandaag een publieke parkzone, en aan de binnenkant is Het Predikheren meer dan alleen een bibliotheek. Het is ook een trefpunt met ruimte voor lezingen en kleine optredens, met als toemaatje een koffiebar in de vroegere pandgang, een gezellig terras in de binnentuin en een restaurant.’

Het Predikheren werd niet alleen door de jury als eerste verkozen, maar ontving ook de publieksprijs, waarvoor tijdens een stemronde die tot en met 13 september liep ruim 11.000 stemmen werden uitgebracht.

Het Predikheren won eind vorig jaar ook al de ARC19 Interieur Award, een initiatief van de Architect, het landelijke architectuurplatform en -magazine. De jury van de ARC Awards stelde destijds diep onder de indruk te zijn van ‘de gevoelige en fijnzinnige aanpak waarmee de architect het voormalige klooster tot bibliotheek heeft getransformeerd. Het resultaat is een gebouw met een unieke en ontroerende sfeer. Het project is een onbedoeld kunstwerk.’

De nieuwe Mechelse bibliotheek opende op 31 augustus 2019 officieel met een parade van ‘boekendragers’. De bibliotheek is ondergebracht in het voormalige Predikherenklooster. De gemeente Mechelen besloot in 2010 om het voormalige zeventiende-eeuwse Predikherenklooster, dat al jaren leeg stond, te verbouwen tot een nieuwe ‘culturele hotspot’ met als naam Het Predikheren, waarvan de bibliotheek het hart vormt. Voor de vernieuwing van Het Predikheren koos de stad voor het concept van Korteknie Stuhlmacher Architecten (KSA) en Hild und K Architecten. Dit Nederlands-Duitse team koos ervoor om bij de restauratie van Het Predikheren zoveel mogelijk sporen van de geschiedenis zichtbaar te laten.

Het is dit jaar de vijfde keer dat de Onroerenderfgoedprijs wordt uitgereikt. Deze editie stond in het teken van erfgoed dat publiek toegankelijk is. Aan de prijs is een geldbedrag verbonden van 15.000 euro.