Verbouwde bibliotheek Carnisselande opent op 1 maart

Op 1 maart zal de verbouwde Bi­bli­o­theek Car­nis­se­lan­de, een vestiging van Bibliotheek AanZet in Barendrecht, officieus (her)openen. De gebruikers van het nieuwe onderkomen zullen de ruimte dan in gebruik nemen. Een officiële opening in bijzijn van relevante bestuurders en genodigden zal pas plaatsvinden als de coronamaatregelen dit toestaan.

De Bibliotheek Carnisselande aan het Middeldijkerplein wordt wijkbibliotheek ‘t Plein. Na de verbouwing moet deze vestiging zich nog meer ontwikkelen tot een centrale plek waar inwoners binnen lopen om te werken, te studeren of te ontmoeten. Voor de bibliotheek zal een verschuiving plaatsvinden van ‘collectie’ naar ‘connectie’: meer activiteiten zoals spreekuren, huiswerkbegeleiding, taallessen, ontmoetingsavonden, vragenuurtjes, culturele activiteiten en tentoonstellingen. De collectie wordt wat kleiner, maar richt zich meer op specifieke vragen vanuit de wijk. Het team in Carnisselande wordt versterkt met een programmaontwikkelaar en een relatiebeheerder, die ervoor gaan zorgen dat de bibliotheekactiviteiten aansluiten op de behoefte van de wijk en dat er verbinding is met bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers.

De verbouwing van de bibliotheek was nodig om te komen tot een andere opzet en indeling zodat de bibliotheek samen met partners activiteiten kan aanbieden op het gebied van bijvoorbeeld taalvaardigheden en digitale vaardigheden. Binnen ‘t Plein gaat de bibliotheek samenwerken met de Wijkteams Carnisselande/Vrijenburg en de Veiligheidspost. Andere partners krijgen via de programmering een plek. Daarbij valt te denken aan spreekuren, huiswerkbegeleiding, taallessen, ontmoetingsavonden, vragenuurtjes, culturele activiteiten en tentoonstellingen.

Voor de zomer moet een zogeheten ‘dienstverleningsovereenkomst’ gereed zijn, waarin de partijen vastleggen hoe ze met elkaar gaan samenwerken.