Probiblio lanceert project online Minecraftchallenge: ‘Biebbouwers’

Als een alternatief voor vanwege de coronamaatregelen afgeblazen erfgoedworkshops biedt Probiblio voor de Noord- en Zuid-Hollandse bibliotheken sinds vorihe week een online Minecraftchallenge aan. In het kader van het project voeren kinderen bouwopdrachten uit in het populaire spel Minecraft. Opdrachten die aansluiten bij het thema erfgoed en dus ook bij het thema van de Kinderboekenweek. Met het project wil Probiblio met name een online alternatief bieden voor de Minecraftworkshops die sinds enige tijd in Noord- en Zuid-Hollandse bibliotheken georganiseerd worden en die er mede op gericht zijn erfgoed op een aansprekende manier bij kinderen onder de aandacht te brengen. Deze workshops kunnen vanwege de coronamaatregelen niet meer in alle bibliotheken zelf georganiseerd worden. Bij de challenge krijgen kinderen tussen 9 en 14 jaar opdrachten die te maken hebben met een historisch of actueel onderwerp. Ze moeten hiervoor op zoek naar informatie over de gebouwen en de tijd waarin ze gebouwd werden. Aan de hand van die informatie bouwen ze het gebouw na in Minecraft zoals zij denken dat het eruit heeft gezien. De bouwer van het mooiste bouwwerk en met de beste motivatie wint een prijs. In de eerste opdracht draait het om het bouwen van een Castellum, een Romeins fort. Elke maand verzorgt Probiblio een nieuwe challenge en nieuwe communicatiemiddelen voor de deelnemende bibliotheken. Middels een serie filmpjes worden kinderen uitgenodigd mee te doen aan telkens een nieuwe Minecraftchallenge. Deelnemende bibliotheken kunnen het filmpje, een lesbrief (pdf) en de opdracht verspreiden via de eigen socialemediakanalen en website.

Probiblio noemt Biebbouwers ‘een leuke manier om kinderen die de bibliotheek nu waarschijnlijk minder bezoeken, tóch wat leuks te bieden op het gebied van informatie- en ict-basisvaardigheden’.

Met het project kunnen de Hollandse bibliotheken ook aansluiten bij het thema van de Kinderboekenweek, die dit jaar in het teken staat van geschiedenis. Tijdens de Kinderboekenweek verzorgt Probiblio een challenge met een historisch thema.