SCHUNCK pakt uit met tweede, grotere editie van Taaldorp in het Glaspaleis

Op 15, 16 en 17 mei wordt door SCHUNCK voor de tweede keer een Nederlands Taaldorp neergezet, ditmaal in het Glaspaleis. Zowel de leerlingen van de Internationale schakelklas van het Emmacollege in Brunssum, als leerlingen van het Bernadinuscollege gaan deze dagen oefenen met taal in een nagebootst dorp. De leerlingen gaan aan de slag met nagespeelde, maar reële, taalsituaties. In totaal zullen zo’n 450 leerlingen en 150 taalvrijwilligers aan het project deelnemen.

Afgelopen jaar vond het eerste Nederlandstalige Taaldorp op het Emmacollege in Brunssum plaats. Wegens het grote succes van dit pilotproject organiseert SCHUNCK dit jaar een nieuwe editie, en meteen een stuk groter dan voorheen. Op 15 en 16 mei komen de leerlingen van de ISK (Internationale schakelklas) van het Emmacollege naar SCHUNCK Glaspaleis. Het Bernadinuscollege komt daarna, op 17 mei, langs voor een internationaal taaldorp. Het is voor het eerst dat er nu ook andere talen bij worden betrokken. Wethouder Jordy Clemens van de Gemeente Heerlen opent Taaldorp op 15 mei om 9:45 uur.

Over Taaldorp
Taaldorp is een lesvorm waarin een fysiek dorp nagebootst wordt om een nieuwe vreemde taal te oefenen. Hierbij voeren de deelnemers informele gesprekken die gebaseerd zijn op realistische situaties. Er zijn 21 ‘stations’ waarin leerlingen van het voortgezet onderwijs op hun eigen niveau gesprekken gaan voeren. Deze situaties worden geënsceneerd door speciaal hiervoor ontwikkelde verhalen en scènes/situaties.

Internationale schakelklas en SCHUNCK
De Internationale schakelklas (ISK) is een school voor anderstalige leerlingen van 12 tot 18 jaar. De school bereidt hen voor op de instroom in het Nederlandse onderwijssysteem. Voor de totstandkoming van het Taaldorp project is er een structurele samenwerking ontstaan met culturele instelling SCHUNCK. De samenwerking tussen de ISK en SCHUNCK zorgt voor een samensmelting tussen twee manieren van kijken naar taal: de taal als functioneel communicatiemiddel enerzijds en de taal als creatieve en culturele uiting anderzijds. Hiermee vormt de verbinding tussen taal, kunst en cultuur de basis voor dit project.

Over deze editie
Tijdens drie dagen Taaldorp bezoeken circa 450 leerlingen het Glaspaleis. Voor het leerlingenvervoer naar de locatie worden onder andere Cultuurbussen ingezet, mogelijk gemaakt door de Gemeente Heerlen. Er werkt een flink aantal (circa 150) vrijwilligers aan het project, van wie het grootste deel afkomstig is van De Orde van den Prince. Verder zorgen SCHUNCK-vrijwilligers en studenten vanuit de opleiding Fontys Pedagogiek voor ondersteuning. Taaldorp blijft in ontwikkeling. Zo is SCHUNCK voornemens om volgend jaar ook andere scholen uit te nodigen om deel te nemen.