Summerschool History of the Book bij het Allard Pierson (21 augustus t/m 1 september)

De laatste twee weken van augustus organiseert het Allard Pierson de Summerschool History of the Book: een programma van twee weken met workshops aan de Oude Turfmarkt in Amsterdam voor iedereen die van boeken houdt. Iedere dag is er een andere workshop aan de hand van een collectie van het Allard Pierson, museum en kennisinstituut voor de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam. Het hele programma is HIER te bekijken.

Op 21 augustus trappen we af met een workshop over het gedrukte boek in Nederlands-Indië. Daarna volgen nog tien workshops, over ontwerpen variërend van alba amicorum tot boekgeschiedenis op sociale media, en Caraïbische literatuur. Deelnemen aan een lezing kost 50 euro. Voor studenten geldt een gereduceerd tarief, en ook is het mogelijk om workshops tegen een sociaal tarief te volgen. Neem hiervoor contact op.

Het volledige programma:

Programma week 1
De eerste week is gewijd aan dekolonisatie van erfgoedcollecties.

21 augustus: Lisa Kuitert en Eline Kortekaas Het gedrukte boek in Nederlands-Indië
22 augustus: Isabelle Best en Katell Lavéant Suriname in beeld
23 augustus: Frederieke van Wijk Postkolonialisme op het podium
24 augustus: Michiel van Kempen De knagers en de knabbelaars
25 augustus: Trude Dijkstra China illustrata: vroegmoderne drukwerk over “het Hemelse Rijk” in de Nederlandse Republiek

Programma week 2
De tweede week biedt een serie workshops over uiteenlopende thema’s rond de boekhistorische collecties van het Allard Pierson.

28 augustus: Zwiggelaar Auctions ‘Ik heb nog wat boeken op zolder liggen. Kan dat de veiling in?’
29 augustus: ’s ochtends: Malcolm Walsby An introduction to the archaeology of rare books
29 augustus:’s middags: Klaas van der Hoek Vergeet mij niet! Negentiende-eeuwse vriendenboekjes
30 augustus: Anna de Bruyn Illustratie en decoratie in handschriften en oude drukken
31 augustus: Emile Schrijver Schatten uit de Bibliotheca Rosenthaliana
1 september: Renske Hoff #bookhistory: hoe vertel ik over bijzondere boeken op sociale media?

Het programma wordt afgesloten met de Frederik Mullerlezing,  een lezing over een boekhistorisch onderwerp. De spreker en de titel van de lezing worden binnenkort bekendgemaakt.