Tentoonstelling De Best Verzorgde Boeken (t/m 31 december 2023)

Elk jaar presenteren het Stedelijk Museum Amsterdam en de Stichting De Best Verzorgde Boeken de mooiste boeken van het afgelopen jaar. Je kunt de 33 boeken zien die de vakjury selecteerde uit 262 inzendingen. Ze zijn gekozen op ontwerp, druk- en bindtechniek, lithografie en opdrachtgeverschap. In de selectie zitten een dichtbundel, kunst-, foto- en architectuurboeken, non-fictie en kinderboeken. Naast de 33 boeken die de jury koos, is ook de selectie van de studentenjury te zien.

Het Stedelijk voegt aan de tentoonstelling een klein eerbetoon aan grafisch ontwerper Anthon Beeke toe, in navolging van het postuum verschijnen van zijn indrukwekkende fotoboek Amsterdam, Amsterdam, dat dertig jaar op de plank heeft gelegen en dat onderdeel uitmaakt van de selectie van de vakjury. De jury merkt op dat de stijgende boekverkoop na corona doorzet en dat het fysieke boek als tastbare creatie springlevend is. Het boek als object, als fysieke en tactiele ervaring, stond dan ook centraal in de overwegingen van de jury. Aandacht voor de tastbare ervaring, het gevoel van het papier, het gewicht en het formaat speelden allemaal mee, evenals de harmonie tussen de buiten- en binnenkant. Er waren opvallend wat vormexperimenten, boeken met effecten, en met sleeves en cassettes – met wisselende uitwerking.

Stedelijk Museum Amsterdam
Museumplein 10