Bibliotheek Rotterdam getroffen door cyberaanval

Photo by GuerrillaBuzz Blockchain PR Agency on Unsplash

Bibliotheek Rotterdam heeft te maken met een computerstoring als gevolg van een cyberaanval. Dit geldt voor alle vestigingen. Het is nog onduidelijk welke systemen getroffen zijn en of er mogelijk gegevens gestolen zijn. Dit wordt nu onderzocht.

Meerdere media maken hier melding van. O.a. het Algemeen Dagblad en De Telegraaf. Ook de NOS besteedde aandacht aan de hack.

Klanten kunnen op dit moment niet via de systemen of de mail benaderd worden. Bibliotheek Rotterdam informeert over de situatie via de website en (sociale) media. De meeste vestigingen zijn open – waaronder de Centrale – maar systemen zoals de bibliotheekcomputers, kopieerapparaten en wifi werken (nog) niet. Veel activiteiten kunnen gewoon doorgaan, ook kan er offline gestudeerd of gewerkt worden, de krant lezen et cetera. Klanten kunnen boeken inleveren, maar niet lenen.

Klanten die vragen hebben over de aangepaste dienstverlening, kunnen bellen naar het telefoonnummer (010)2816100. Bibliotheek Rotterdam hoopt aan het einde van deze week de omvang van de cyberaanval en de gevolgen daarvan in beeld te hebben.