70e Boekenbal aftrap voor Boekenweek 2022

De overhandiging van de eerste exemplaren aan Marieke Lucas Rijneveld en Ilja Leonard Pfeijffer, met CPNB- directeur Eveline Aendekerk. Foto: Jan Reinier van der Vliet

Vrijdagavond 8 april is de Boekenweek geopend met het traditionele Boekenbal. Boekminnend Nederland snakte na twee coronajaren naar een feest en stond massaal in de rij voor nachtclub Escape aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Om het wachten te verzachten hostte theatermaker Nina de la Parra een podcast naast de ingang. Onder andere oud-Boekenweekauteur Hanna Bervoets, Raoul de Jong, Femke van der Laan, Splinter Chabot, Teun Toebes, Bregje Hofstede en Valentijn Hoogenkamp onderwierpen zich aan haar vragenvuur en gaven zich bloot over haar eerste liefde. Nieuwsgierige voorbijgangers konden voor wat liefde terecht bij een kast vol gratis boeken op het Rembrandtplein. Onder het mom van een ‘blind date met een boek’ werden daar honderden ingepakte boeken met wervende contactadvertentie uitgedeeld.

Voordat het feest in Escape losbarstte schoven Boekenweekauteur Ilja Leonard Pfeijffer, essayist Marieke Lucas Rijneveld en dichter Bart Moeyaert met hun genodigden aan voor een openingsdiner. Daar was onder anderen ook staatssecretaris Cultuur en Media Gunay Uslu bij aanwezig. Tijdens het diner kregen de auteurs de eerste genummerde exemplaren van het Boekenweekgeschenk. Het diner werd verder verrijkt met hommages door Anna Enquist en Ellen ten Damme.

Vele bekende Nederlandse auteurs betraden de rode loper, waaronder ook internationale gasten Nicci French, pseudoniem van Nicci Gerrard en Sean French. Na een jaar afwezigheid van het Boekenbal was er nadrukkelijk aandacht voor het sociale aspect van het feest. Bij binnenkomst stapten de bezoekers dan ook niet direct de sfeer van een nachtclub binnen, maar waanden ze zich eerder in een loungebar. Tegen het decor van een ‘tableau vivant’ kon men hier eindelijk weer begroeten, ontmoeten en bijpraten – een beleving die werd ingekleurd met verrassingsacts en andere bijzondere (video)content.

Met Pastorale naar een hoogtepunt
Na deze sfeervolle start van de avond werd de Boekenweek om 22.30 uur officieel geopend met een speciaal door Eric van Tijn en Babette Labeij geproduceerde versie van ‘Pastorale’, uitgevoerd door Berget Lewis en Wouter Hamel. CPNB-directeur Eveline Aendekerk sprak de zaal vol vuur toe: ’Twee jaar lang hebben we gedroomd van nieuwe tijden, van terug naar het oude normaal. Die nieuwe tijden zijn aangebroken, maar normaal zijn ze niet: zeker niet in Oekraïne. Liefde is het ultieme antwoord op oorlog en haat. De liefde is onze escape, de nacht is van de liefde.’ Na een groots applaus voor auteurs Ilja Leonard Pfeijffer, Marieke Lucas Rijneveld en Bart Moeyaert bouwde het openingsnummer op naar een overdonderende apotheose en transformeerde Escape van loungebar naar nachtclub; daarmee werd de nacht van de liefde definitief ingeluid. De verwijzing naar Oekraïne in het welkomstwoord van CPNB-directeur Eveline Aendekerk stond niet op zichzelf; gedurende de hele avond waren er subtiele verwijzingen naar de oorlog verweven in de content. Eerder maakte stichting CPNB bovendien al bekend dat namens het collectieve boekenvak voor iedere Boekenbalgast €5 aan Giro 555 wordt gedoneerd.

Boekenweek en Boekenbal
De 87ste Boekenweek is een ode aan de eerste liefde. Een eerste liefde overspoelt je met gevoelens en verlangens die je eerder nog niet kende, die je niet kon vermoeden. Een nieuwe wereld vol behoeften, driften, onzekerheden en twijfels openbaart zich aan je en om woorden te geven aan die emoties, wenden we ons telkens weer tot de dichters en schrijvers. Zij geven woorden aan de liefde, in al haar schoonheid en complexiteit. Eerste liefdes blijven je hele leven nagalmen en blijven zorgen voor een warm gevoel, een lichte verwarring of regelrechte heimwee.

Ilja Leonard Pfeijffer schreef het Boekenweekgeschenk Monterosso mon amour. Lezers krijgen het tijdens de Boekenweek cadeau van de boekhandel bij besteding van € 15 aan Nederlandstalige boeken. Het Boekenweekessay Het warmtefort door Marieke Lucas Rijneveld ligt voor € 5 in de winkel. Het Boekenweekgedicht ‘Kortom’ is van de hand van de hand van Bart Moeyaert en wordt tijdens de Boekenweek op een speciale linnen tas cadeau gedaan door boekhandels en bibliotheken. Ook is het gedicht verspreid op 100.000 Boomerang freecards door het hele land. De gehele Boekenweek wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor NS.

Tournee tijdens Boekenweek
Zoals altijd worden er diverse activiteiten georganiseerd in boekhandels en bibliotheken door het hele land. Ilja Leonard Pfeijffer en Marieke Lucas Rijneveld gaan op een tournee langs boekhandels en bibliotheken. Deze tournee en die van vele andere auteurs worden mogelijk gemaakt door de Schrijverscentrale.

Boekenweek in het Literatuurmuseum
Vanaf 9 april komt op www.literatuurmuseum.nl Mocanië tot leven, de fictieve eilandengroep tussen Frankrijk en Engeland die als kind al aan Pfeijffers verbeelding is ontsproten. Hij heeft werkelijk aan alles gedacht. Van munteenheid tot voetbalteams, van klimaat tot parlementair systeem en van wegen tot een volkslied. Bezoekers kunnen zich aan de hand van dit archiefmateriaal verdiepen in het persoonlijke leven en de denkwereld van de succesvolle schrijver. In het museum in Den Haag kunnen bezoekers de tentoonstelling Schrijvers & de liefde bezoeken. Aan de hand van foto’s, manuscripten en een enkele liefdesbrief komen daar allerlei vormen van liefde aan bod.

De Boekenweekauteurs betreden de roze loper. Foto: Julie Hrudova