Third Place Ramallah; een nieuw project van includi (Aat Vos)

Foto: Marco Heyda/includi

Het eerste includi project buiten het ‘globale Noorden’ heeft de deuren geopend: een nieuwe Third Place in Ramallah, Palestina. “Kultur Ensemble” huisvest een bibliotheek, een cultureel café, een makerspace en een podium. Dit Frans-Duitse culturele instituut verwelkomt de lokale bevolking met een rijk cultureel programma en taalcursussen. Vrij toegankelijke plaatsen waar iedereen ‘spontaan’ naartoe kan gaan zijn helaas nog zeldzaam in Palestina. Dat maakt de opening van deze nieuwe Third Place in Ramallah extra betekenisvol.

Het Frans-Duitse Culturele Centrum in Ramallah is samenwerkingsverband van het Goethe-Institut Palestinian Territories en het Institut français Jerusalem. Beide instituten delen sinds 2004 een gebouw in Ramallah. Naast het aanbieden van zowel Duitse als Franse taalcursussen aan de lokale bevolking, presenteert het Centrum gezamenlijke projecten op een breed cultureel niveau: film, beeldende kunst, muziek, theater en dans, conferenties, architectuur en wetenschap. Het Frans-Duits Cultureel Centrum is nu officieel omgevormd tot het Frans-Duits Cultureel Instituut Ramallah met een nieuwe gemeenschappelijke merknaam: Kultur Ensemble.

Cultivering sociaal-culturele rol
De geopolitieke omstandigheden en uitdagingen van Palestina leiden tot een beperkt privé-domein voor de bewoners. Culturele instellingen hebben echter eerste stappen ondernomen om deze kloof te overbruggen. Gemeenschapsruimtes, zoals de Third Place in Ramallah, zijn nog steeds zeldzaam in Palestijnse gebieden, maar zeer gewild. Vanaf heden vervult het gerenoveerde instituut zijn sociaal-culturele rol nog meer. Het interieurontwerp wekt de nieuwsgierigheid van het publiek om het centrum en zijn rijke culturele programma te verkennen en maakt een meer betrokken communicatie mogelijk.

Het ontwerp is een co-creatie van includi (concept, workshop, design, art direction) en het in Ramallah gevestigde Saed Obaid Architectural & Interior Design (definitief ontwerp, engineering) in samenwerking met het lokale bureau Topaz interiors (meubilair en decoratie).

“Ons gezamenlijk doel was om in Ramallah een gastvrije, veilige en inspirerende publieke plek te creëren die aanvoelt als thuis en die multiculturele ervaringen, evenementen en ontmoetingen mogelijk maakt. Een plek voor ‘time well spent’,” vat Aat Vos, Creative Director bij includi, samen.

Bibliotheekblad zal in een van de komende nummers uitgebreid aandacht besteden aan dit project.