Tweedaags festival ‘Lutterzand Literair'(14 en 15 mei)

Foto: Cyril Wermers

Op zaterdag 14 en zondag 15 mei zindert het natuurgebied het Lutterzand in Twente (Overijssel) van de verwachtingsvolle boekenliefhebbers die schrijvers ontmoeten.

Lutterzand Literair is een tweedaags festival dat literatuur, natuur en erfgoed combineert met muziek, poëzie, verhalenvertellers en locatietheater. De auteurs zitten in bijzondere (erfgoed) locaties verdeeld over het natuurgebied en gaan in gesprek met de festivalgangers. De bezoekers rouleren en worden, als zij wandelend door de natuur van de ene locatie naar de andere gaan, verrast door optredens. Op zondagmiddag 15 mei is de tweede editie van De Landelijke Leesclub Dag. Die door bedenker en artistiek leider Dorine Holman wordt georganiseerd in samenwerking met bibliotheken en Taalhuizen uit de wijde omgeving, Boekhandel Broekhuis met zes filialen in Overijssel en Gelderland en diverse gemeentes.

In 2021 kon het festival niet doorgaan vanwege Covid-19 en het geplande weekend in januari 2022 moest ook geannuleerd worden. Gelukkig kon de organisatie achter Lutterzand Literair in overleg met deelnemende schrijvers en organisaties het festival verschuiven naar 14 en 15 mei. Holman is opgelucht: “Toen we de bezoekers die al kaarten hadden gekocht voor januari 2022 moesten meldden dat we niet door mochten gaan, kreeg ik veel hartverwarmende reacties. Dat steunde ons in de overtuiging om dit jaar tóch nog een editie van Lutterzand Literair te organiseren. Gelukkig kregen we van alle partijen die bij het festival betrokken zijn alle medewerking en hebben we nu dus een editie die voor een groot gedeelte buiten plaatsvindt. Al hebben we natuurlijk maatregelen getroffen voor als het onverhoopt miezert of koud is.”

“De opzet van Lutterzand Literair blijft hetzelfde als bij de vorige edities: interactieve optredens van schrijvers, gecombineerd met wandelen door de natuur van het Lutterzand met onderweg optredens van andere uitvoerende kunstenaars. Dit jaar met het Twentse thema ‘noaberschap’. Met de vraag of het zorgen voor elkaar, of juist het gebrek daaraan, terugkomt in de boeken van de auteurs die optreden. Want noaberschap is voor iedereen herkenbaar. Of je nu de Twentse term gebruikt, het Friese ‘mienskip’ of gewoon ‘een beetje naar elkaar om kijkt.”

“Gelukkig zie ik veel bezoekers ook dit jaar weer terugkomen. Maar er komen ook veel nieuwe mensen. Mede vanwege de programmering, waar ik best trots op ben. Op zaterdag komen Fokke Obbema, Manon Uphoff, Sholeh Rezazadeh en Romke van de Kaa. Stuk voor stuk auteurs die hun sporen in de literaire en non-fictiewereld hebben verdiend. En natuurlijk vinden de finales van de schrijfwedstijd in samenwerking met de TC Tubantia plaats, met als jury Josha Zwaan, Theo Hakkert en Marjon Kok.”

“Op zondagmorgen gaan de journalisten en auteurs Barbara van Beukering, Floor Milikowski en de vorige rijksbouwmeester Floris Alkemade met elkaar in gesprek over ‘noaberschap’ in Nederland. Wat we als samenleving moeten doen of laten om ons land een veilig thuis voor iedereen te laten zijn. Op zondagmiddag tijdens De Landelijke Leesclub Dag gaan Teun Toebes, Lale Gül, Emily Kocken, Philip Dröge, Mariska Reijmerink & Afeef Al Doubosh en Said El Hadj met lezers in gesprek over hun boeken in relatie tot noaberschap. Ik ben benieuwd hoe die gesprekken verlopen!”

Kaarten voor 14 en 15 mei zijn verkrijgbaar op www.lutterzandliterair.nl. Een dagkaart voor zaterdag is € 35, voor het zondagochtendprogramma betaal je € 17,50 en een passe-partout is slechts € 47,50. De kaarten voor De Landelijke Leesclub Dag zijn € 25. Alle type kaarten zijn inclusief catering. Natuurlijk is er gelegenheid om boeken te laten signeren door de aanwezige schrijvers. Het zomers BBQ-buffet op 14 mei, dat aan de Dinkel bij Erve Beverborg plaatsvindt, is € 30. Meer informatie is HIER te vinden.