Verdiepingstrack: De rol van AI voor het vak van bibliothecaris

Sprekers: Astrid Feiter (KB), David Lankes (University of South Carolina), Jan Willem van Wessel (KB), Yael de Haan (Hogeschool Utrecht) ‘In de strijd tegen fakenieuws moeten bibliotheekmedewerkers de missionarissen van de betrouwbare informatievoorziening worden’, stelt bibliotheekgoeroe David Lankes, director of the University of South Carolina’s School of Information Science. In dit studiogesprek vertelt hij hoe zij dat moeten doen. Met onder andere Jan Willem van Wessel (Sectorhoofd Verwerking & Behoud, KB) kijken we vervolgens naar het profiel van de bibliotheekmedewerker van de toekomst. Kunstmatige intelligentie gaat in het werk van de bibliotheken een alsmaar grotere rol spelen. Wat betekent dat voor de kennis en vaardigheden van medewerkers?