Vernieuwde Nieuwe Veste Breda heropend na verbouwing

Na een ingrijpende verbouwing is de vernieuwde Nieuwe Veste in Breda op zaterdag 25 januari weer officieel in gebruik genomen met een feestelijk programma met workshops, exposities, presentaties en optredens. De verbouwing van de Nieuwe Veste, waartoe ook de bibliotheek behoort, was nodig om er een zogeheten ‘culturele markthal’ van te maken.

De Nieuwe Veste ontstond in 2012 uit het samengaan van Centrum voor de Kunsten Nieuwe Veste, Bibliotheek Breda en de Cultuurwinkel. De Nieuwe Veste biedt behalve de bibliotheekvoorziening tevens een divers cursusaanbod op het gebied van muziek, beeldende kunst, schrijven, theater, dans, film en fotografie. Daarnaast huisvest het gebouw een creatieve makersplaats en worden er cursussen op het gebied van Nederlandse taal en gebruik van digitale middelen gegeven. Verder ondersteunt de organisatie het onderwijs op het gebied van cultuureducatie.

In februari 2019 werd begonnen met een ingrijpende verbouwing met als doel het pand van Nieuwe Veste aan de Molenstraat om te vormen tot een ‘culturele markthal’. Nieuwe Veste wil onder deze noemer nog meer een ontmoetingsplaats worden. ‘Nieuwe Veste wordt een Culturele Markthal waar iedere Bredanaar die op zoek is naar informatie, kunst en cultuur terecht kan. De lessen en cursussen blijven, de boeken blijven, maar het wordt nog meer een ontmoetingsplek waar iedereen kan langskomen, kan deelnemen aan allerlei activiteiten rond taal, creativiteit en kunst en zich thuis kan voelen in een inspirerende omgeving. Op deze manier kunnen we nog meer mensen bereiken en nog meer samenwerken met anderen,’ aldus Nieuwe Veste.

De verbouwing van het pand aan de Molenstraat tot culturele markthal past binnen de nieuwe koers ‘Partner in Participatie’. ‘Als onderdeel van onze nieuwe koers willen wij ons pand aan de Molenstraat toegankelijker en aantrekkelijker maken voor onze klanten en bezoekers. Op deze manier kunnen we nog meer mensen bereiken met taal, creativiteit en kunst. Op dit moment werken we al met diverse organisaties in ons pand samen zoals PakhuisB, GroenPlein, Volksuniversiteit, Kober, Filmhuis, Welkomsttaal en Taalhuis. Reden om nog eens goed naar de gebruikersfunctie van het gebouw te kijken in relatie tot deze nieuwe koers,’ zo stelt Nieuwe Veste. Het gebouw bevat naast de bibliotheek onder andere ook nog een concert-, theater en balletzaal, een opnamestudio, expositieruimte en ateliers.

Voor de verbouwing van de Nieuwe Veste, die drie miljoen euro kostte, werd een beroep gedaan op architect Herman Hertzberger, die begin jaren negentig ook verantwoordelijk was voor het oorspronkelijke ontwerp van het gebouw. De inmiddels 87-jarige Hertzberger koos in het nieuwe ontwerp, in samenspraak met de ontwerper van het interieur, Jan-David Hanrath, voor een ruimer en opener karakter. Directeur Gertjan Endedijk van Nieuwe Veste zegt daarover in BN De Stem: ‘Het oorspronkelijke gebouw was voor twee instellingen, de bibliotheek en het centrum voor de kunsten, die niks met elkaar te maken wilden hebben, zoals dat toen ging. Dus de ingang was trap op naar het een, trap af naar het ander. Wat Hertzberger een gruwel vond. Nu is hij helemaal happy. Bij binnenkomst word je niet automatisch ergens heen getrokken. Het is uitnodigend, want Nieuwe Veste is een gebouw voor alle Bredanaars. (…) Waar vroeger alles strikt gescheiden was, loopt nu iedereen door elkaar heen. Mensen met boeken ontmoeten mensen met instrumenten, medewerkers lopen tussen de bezoekers in plaats van over de voor anderen ontoegankelijke brug. De verhoudingen zijn veel logischer, de kleuren zijn neutraal. De boeken en de mensen bepalen de kleur en de sfeer.’

Het gebouw heeft behalve een nieuwe entree en (tribune)trap ook een nieuwe horecagelegenheid en verschillende themapleinen gekregen. Het aspect van duurzaamheid speelde bij de verbouwing een belangrijke rol. Zo staat het volledige dak vol met zonnepanelen.

Ook de binnentuin is aangepakt. Bezoekers kunnen nu bij mooi weer rond de drie monumentale moerbeibomen zitten om te lezen, te kletsen, een kop koffie drinken of gewoon uit te rusten.

Het gebouw is tijdens de verbouwing overigens toegankelijk gebleven voor het publiek. De nieuwe ‘culturele markthal’ werd een paar maanden geleden reeds in gebruik genomen, maar de officiële (her)opening vond dus afgelopen weekend plaats.