Ton van Vlimmeren vertrekt eind dit jaar als directeur Bibliotheek Utrecht

Ton van Vlimmeren zal aan het eind van dit jaar afscheid nemen als directeur van Bibliotheek Utrecht. Van Vlimmeren gaat met pensioen. Hij was gedurende verschillende periodes in totaal zo’n twintig jaar in dienst bij de bibliotheek. Ton van Vlimmeren was na een studie psychologie enkele jaren werkzaam in en voor het onderwijs, onder andere op het gebied van het onderwijsachterstandenbeleid. Via die weg kwam hij terecht in de bibliotheeksector, van 1995 tot 2005 als directeur van de Bibliotheek Utrecht, die destijds nog een gemeentelijke dienst was. Hij keerde in 2010 terug om aanvankelijk de verzelfstandiging van de bibliotheek in 2013 te begeleiden en later de realisering van een nieuwe centrale vestiging tot stand te brengen. Er werden voor verschillende locaties plannen gemaakt voor deze centrale bibliotheek, maar het werd uiteindelijk het gebouw van het voormalige hoofdpostkantoor aan de Neude, die op 13 maart officieel geopend zou worden, een feestelijke opening die vanwege de coronacrisis afgelast moest worden. Op 11 mei ging de bibliotheek aan de Neude alsnog open, aanvankelijk slechts beperkt en volgens de coronaprotocollen.
Van Vlimmeren is sinds mei 2018 tevens voorzitter van EBLIDA, het European Bureau of Library Information and Documentation Associations.

De wervingsprocedure voor een nieuwe directeur is inmiddels gestart. De bedoeling is om de functie in te vullen rond oktober/november 2020. De Raad van Toezicht heeft Ton van Vlimmeren gevraagd nog tot de jaarwisseling aan te blijven als directeur. Dat moet, afhankelijk van de datum waarop een nieuwe directeur aantreedt, een goede overdracht mogelijk maken.