Vertrekkend vrijwilliger Studiekringen50plus: “Bibliotheken start vooral nieuwe studiekringen!”

De 84-jarige Jannie van Manen stopt met een beetje pijn in het hart met Studiekringen50plus. “Het is tijd om nu écht met pensioen te gaan”

(Ingezonden door Rijnbrink, video onder bericht)

Vijf jaar is ze actief geweest als vrijwilliger bij Platform Studiekringen50plus, als bestuursondersteuner én als starter van nieuwe studiekringen. Nu vindt de 84-jarige Jannie van Manen het tijd om te stoppen en het stokje over te dragen aan anderen. Met een beetje pijn in haar hart, dat wel. “Dat ik met zoveel verschillende mensen in aanraking kwam, vond ik altijd ontzettend boeiend.”

Van studiekringlid naar vrijwilliger
Jannie vertelt: “In 2014 viel mijn oog in de krant op een advertentie over een nieuwe studiekring in Bilthoven. Dát leek me nou leuk! Ik ben dan ook gaan kennismaken en ben al snel lid geworden. Vanuit het Platform Studiekringen50plus en Rijnbrink werden we als studiekring altijd op de hoogte gehouden van nieuwe ontwikkelingen, waaronder de overgang van een Gelders platform naar een landelijk platform. Tijdens een informatiedag over dat onderwerp, in 2017, werden er vrijwilligers gevraagd. Zo ben ik erin gerold.”

Acht studiekringen door heel Nederland
Als starter coachte Jannie vers getrainde begeleiders die hun eerste studiekringen startten. “Studiekringen worden gestart door welzijnsorganisaties of bibliotheken en begeleid door de bibliothecaris of andere medewerkers van de bieb. Deze mensen volgen eerst via Rijnbrink een Train de trainer-cursus, zodat ze hun nieuwe studiekring goed kunnen begeleiden. Ik was er vervolgens om hen vanuit de praktijk bij te staan. We organiseerden samen informatiebijeenkomsten om nieuwe leden enthousiast te maken. Waren er minimaal tien geïnteresseerden, dan ging de studiekring ook daadwerkelijk van start. De eerste drie bijeenkomsten hielp ik de groep om zich te vormen en om de beroepsprocedure in goede banen te leiden. In totaal heb ik acht studiekringen helpen opzetten, van Losser tot Boxmeer, IJmuiden en Velserbroek. Doordat ik actief was door heel Nederland, kwam ik met veel verschillende mensen en ook met verschillende mentaliteiten in aanraking. In het noorden zijn mensen weer heel anders in de omgang dan in het zuiden. Dat maakte het werken als starter voor mij zo leuk.”

Actief in het bestuur
Ook was Jannie twee jaar lang actief in het bestuur van het Platform Studiekringen50plus. Ze vertelt: “Toen ik bij het bestuur betrokken werd, was er een (tijdelijke) voorzitter en een penningmeester. Om tot een volledig bestuur te komen, hebben wij goede begeleiding gehad vanuit de SESAM Academie. Dit is een landelijk adviesbureau voor (maatschappelijke) organisaties en initiatieven waar vrijwilligers bij betrokken zijn. En ook vanuit Rijnbrink was én is er altijd ondersteuning. In mijn rol als bestuursondersteuner nam ik deel aan de bestuursoverleggen en dacht ik mee over het vrijwilligersbeleid. In coronatijd heb ik samen met een ander bestuurslid alle honderd studiekringen gebeld om te vragen of wij hen als bestuur ergens bij konden helpen. Een hele klus, maar ontzettend leuk om te doen!”

“Een studiekring houdt je levendig en alert”
Inmiddels heeft Jannie zowel haar werk als bestuurslid als haar taak als starter neergelegd, maar ze blijft nog wel lid van haar eigen studiekring in Bilthoven. “Het is tijd om nu écht met pensioen te gaan”, lacht ze. “Maar inderdaad, ik blijf bij mijn eigen studiekring – dat is veel te leuk om te doen. Lid zijn van een studiekring houdt je levendig en alert. Omdat we iedere bijeenkomst een actualiteitenrondje doen, ben je verplicht om de krant goed te lezen en leuke activiteiten in de buurt bij te houden. Daarnaast worden er soms uitjes georganiseerd of mensen uitgenodigd die een lezing komen geven. Ook moet je als lid af een toe een presentatie geven die je natuurlijk goed moet voorbereiden. Fotomodellen, beelden in Bilthoven, het makelaarsstafje… Ik heb me voor mijn presentaties al in allerlei onderwerpen verdiept. Bij onze studiekring mag je trouwens een eigen onderwerp kiezen, maar sommige studiekringen kiezen ervoor om samen een groter onderwerp aan te pakken. Dan kiezen ze bijvoorbeeld een land en verdiept het ene lid zich in de cultuur, een ander zich in de taal en weer een ander zich in het lokale eten.”

Aanrader voor 50-plussers én bibliotheken
“Zo’n presentatie hoeft trouwens niet spannend te zijn”, vult Jannie aan. “Ik vind het bijvoorbeeld heel erg leuk om in PowerPoint te knutselen, maar wie minder digitaal vaardig is kan ook gewoon zijn of haar verhaal vertellen voor de groep. Het gaat erom dat je met gelijkgestemden van gedachten wisselt en van elkaars interesses leert. Het is geen theekransje, nee, het is echt de bedoeling dat een ieder een onderwerp inbrengt. Dat is ontzettend leuk én ontzettend gezellig. Sommige studiekringen zijn inmiddels zelfs hechte vriendengroepen. Ik raad iedere 50-plusser dan ook van harte aan om bij een studiekring te gaan. En bibliotheken wil ik oproepen om vooral nieuwe studiekringen op te starten. Het is écht een waardevolle aanvulling op de programmering en je leden zullen je dankbaar zijn.”