Inzendtermijn Victorines geopend

Het Victorine van Schaickfonds | KNVI roept ook dit jaar geïnteresseerden op mee te dingen naar een van de zogeheten Victorines, de prijzen die het fonds jaarlijks uitreikt aan mensen die een bijdrage hebben geleverd aan de innovatie van het informatievak in de ruimste zin van het woord. Kandidaten kunnen zichzelf voordragen of voorgedragen worden tot uiterlijk 24 september 2020.

Sinds 1978 looft het Victorine van Schaickfonds | KNVI jaarlijks de Victorines uit. Met de prijzen wil het fonds publicaties en vernieuwing in het informatievak stimuleren.

De prijzen worden toegekend aan mensen die een bijdrage hebben geleverd aan de innovatie van het informatievak in de ruimste zin van het woord. Alle vormen van publicatie kunnen in aanmerking komen. Dat kan een artikel, presentatie, website, blog of andere publicatie zijn. ‘En dan gaat het niet alleen om academische maar juist ook om tastbare, misschien wel alledaagse resultaten. Een studie naar de rol van de informatieprofessional in 2040 of naar het archiveren van born-digital content, het ontwikkelen van een app voor optimale kennisuitwisseling, of bijvoorbeeld ontwikkelingen rondom open access, linked data, sociale media en innovaties voor specifieke doelgroepen zoals kinderen, studenten, mensen met leesproblemen, vluchtelingen en ouderen,’ aldus het fonds bij wijze van toelichting.

In 2018 won Maartje van de Kamp met haar blog de Initiatiefprijs.
‘Mijn blog De Archiefkok is ontstaan uit liefde voor koken en archief. Dat de jury van de Victorine van Schaickprijs mij daarvoor de initiatiefprijs toekende, was een prachtige bekroning op het werk. Zeker toen duidelijk werd dat de nominatie afkomstig was van een lezer. Het geld heb ik gebruikt voor de aanschaf van een nieuwe oven. Zo kan ik ook in de toekomst de taarten van vroeger op tafel blijven zetten,’ aldus Van de Kamp na de toekenning van de prijs.

Drie prijzen
Er worden drie Victorines uitgereikt:

• de Victorine voor de beste publicatie (€ 2500,- en de Victorine van Schaick-penning)
  • de Victorine voor het meest innovatieve initiatief op het vakgebied van de informatieprofessional (€ 2000,-)
  • de Victorine voor de beste scriptie (€ 1500,-).

Inzendingen
Inzendingen (of voordrachten van potentiële kandidaten) zijn mogelijk tot uiterlijk 24 september.2020. Nominaties en inzendingen kunnen in digitale vorm en/of via een link, voorzien van een kort cv van auteur of maker gemaild worden naar victorine@knvi.nl. Ook voor nadere inlichtingen over de prijzen kan men op dit e-mailadres terecht.  De wijze waarop de prijs wordt uitgereikt alsmede de datum zal later bekend worden gemaakt en is afhankelijk van de situatie rondom de coronamaatregelen.