Vlaamse bibliotheken zijn ‘veilige havens’ en ‘blikverruimers’

De tevredenheid over Vlaamse bibliotheken is door de jaren heen stabiel gebleven. De leden geven ze een algemeen cijfer van gemiddeld 8,4. De bibliotheken worden gezien als veilige haven. En e-boeken zijn een blijver voor de bibliotheek van de toekomst. Dit blijkt uit een groot publieksonderzoek onder Vlaamse bibliotheekleden. (Rapport is HIER te downloaden).

De Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief & Documentatie (VVBAD) bracht samen met de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen) en studiebureau LMR voor het eerst in kaart hoe groot de impact is van een bibliotheekbezoek op het welzijn van een bibliotheeklid. Bijna 58.000 respondenten, waaronder 6.333 jongeren, werden dit voorjaar bevraagd over hun gedrag, tevredenheid en motivaties. Het onderzoek bouwt voort op eerdere onderzoeken in 2014 en 2018, evenals een coronaonderzoek uit 2021.

Gemeenschapsvorming
Bibliotheken worden gezien als een veilige haven. Volgens de bibliotheekbezoekers geven ze daarnaast ‘stof tot nadenken en helpen ze om kritisch na te denken’. De bibliotheken scoren hoog op het leveren van kennis en het verruimen van de blik van de bezoeker. Ook dragen ze bij aan het bevorderen van de creativiteit. Verder speelt de bibliotheek een positieve rol in de gemeenschapsvorming, al liggen er mogelijk kansen om zich extra te profileren als ontmoetingsplek, zo constateert het onderzoek. Tot nu toe ervaart vooral het oudere publiek de bibliotheek als een ontmoetingsplek.

De voornaamste reden voor afhakers om niet meer naar de bibliotheek te komen, is het minder lezen (23%) en het gebrek aan tijd (22%) – dat was ook al het geval in 2014. Hoewel de coronacrisis voor verstilling heeft gezorgd en meer mensen in die tijd zijn gaan lezen, is de versnelling van het leven opnieuw volop aan de gang en zorgt dit weer voor minder vrije tijd, aldus de onderzoekers.

Potentieel van e-boeken
Waar het e-boek eerst nog met scepsis werd ontvangen, toont het onderzoek aan dat e-boeken een blijver worden voor de bibliotheek van de toekomst. Een bibliotheekkaart voor alle Vlaamse bibliotheken wordt als belangrijk gezien voor de bibliotheek van de toekomst (28%), gevolgd door een boekencafé/praatcafé /ontmoetingscafé (27%), het thuis kunnen streamen van films via de bibliotheek (20%) en het lenen van gezelschapsspellen (geen digitale games) (20%).