Voorlopig ontwerp nieuwe Centrale Bibliotheek Rotterdam goedgekeurd

Image by Powerhouse Company – Atelier Oslo – Lundhagem

De vernieuwing en verbouwing van de Centrale Bibliotheek van Rotterdam is een enorme stap verder. Op 22 juni keurde de gemeenteraad de voorlopige ontwerpen en het krediet voor de nieuwe bibliotheek en de tijdelijke huisvesting goed. Dat betekent dat de verbouwing officieel doorgaat. Beide ontwerpen worden nu definitief gemaakt. In het najaar van 2025 begint de verbouwing en verhuist de bibliotheek voor drie jaar naar de Librijesteeg. Eind 2028 gaat de vernieuwde Centrale Bibliotheek weer open.

Wethouder Financiën, Organisatie, Dienstverlening en Grote projecten Maarten Struijvenberg is “Heel blij dat de gemeenteraad unaniem de benodigde investering beschikbaar stelt voor de renovatie van de Centrale Bibliotheek. Zo houden we vaart in het proces om de bibliotheek om te vormen tot huiskamer van de stad. Een toekomstbestendige bibliotheek in een mooie groene omgeving.”

‘Fenomenale uitstraling’
Het ontwerpteam van Powerhouse Company, Atelier Oslo en Lundhagem heeft als uitgangspunt voor het ontwerp de bibliotheek als huiskamer van de stad. Het gebouw blijft behouden als cultuurhistorisch icoon, maar wordt aan de binnenzijde lichter en geschikter voor ontmoetingen. Iconische kenmerken als de gele buizen, glazen waterval en het blauwe magazijn blijven behouden en worden versterkt. Aan alle zijden komen ingangen en in de kelder komt een fietsenstalling met ruimte voor circa 1.500 fietsen. Ook de buitenruimte wordt opnieuw ingericht.

Directeur-bestuurder Theo Kemperman van Bibliotheek Rotterdam is ontzettend blij met het besluit van de gemeenteraad over zijn hoofdvestiging: “De trendsettende bibliotheek krijgt een fenomenale uitstraling en wordt bovenal een verzameling dynamische ruimtes voor een even diverse gemeenschap Rotterdammers. Het gebouw wordt duurzamer dan we ooit hebben kunnen hopen. De buitenruimte verbindt het gebouw prachtig met de stad en de wereld van de bezoeker. En het ontwerp biedt ons alle flexibiliteit om de Rotterdammer tot in de verre toekomst te bieden wat nodig is.”

Ook Rotterdammers spreken zich uit over ontwerp
Rotterdammers konden vorige week tijdens een informatiebijeenkomst reageren op het voorlopig ontwerp van de nieuwe Centrale Bibliotheek en de tijdelijke locatie. Vaste bezoeker Harro: “Ik vind het een indrukwekkend ontwerp. Sinds ik gepensioneerd ben, kom ik hier regelmatig om de krant te lezen. Ik zie de bieb als een ontmoetingsplaats waar veel gebeurt. Wat ik ook erg mooi vind is de aansluiting met de kubuswoningen en de Markthal.” Vaste bezoeker Bart vindt het geplande groen op en rondom de bibliotheek fantastisch. “Veel beter dan dat onvriendelijke beton. En het groen heeft ook een positief effect op de temperatuur.”

Planning
De verbouwing van de Centrale Bibliotheek duurt van najaar 2025 tot najaar 2028. In deze periode verhuist de bibliotheek met al haar functies naar een gemeentelijk kantoorpand aan de Librijesteeg 4 en bevindt zich dan op ongeveer 200 meter afstand van de huidige locatie. Om dienst te doen als bibliotheek wordt dit pand eerst omgebouwd. Deze verbouwing start volgend jaar na de zomer. In het najaar van 2028 opent de bibliotheek haar nieuwe deuren aan de Hoogstraat.

Meer informatie
Meer informatie vind je op www.nieuwecentralebibliotheekrotterdam.nl. Of kom langs bij het inloopspreekuur. Van 29 juni t/m 20 juli, elke donderdag van 11:00 tot 12:00 uur in de Centrale Bibliotheek (Werkplaats Vernieuwing, begane grond).