De septembereditie van Bibliotheekblad verschijnt 9 september. Lees hier de inhoud

Aanstaande maandag 9 september ontvangen onze abonnees de digitale septembereditie in hun postvak. Hieronder leest u alvast de inhoud. Heeft u vragen over onze digitale nummers? Mail dan naar digitaal@bibliotheekblad.nl. Nog geen abonnement? Dat sluit u HIER af.

Collega
Maatschappelijke programmering binnen bibliotheken, is een van de grootste uitdagingen, vindt Fatima Essabani-Kechouh, adviseur Leven Lang Ontwikkelen bij Bibliotheeknetwerk Flevoland.

Afscheid Gerlien van Dalen
Vijftien jaar lang was Gerlien hét gezicht van Stichting Lezen. Op 15 augustus nam ze afscheid als directeur-bestuurder. Hoe kijkt ze terug op die periode?

Bibliobussen
Bibliobussen: een uitstervend- of juist een bloeiend verschijnsel? Bibliotheekblad maakte de balans op.

Landelijke Innovatiedag
Afgelopen mei vond de Landelijke Innovatiedag Bibliotheken 2024 plaats. Een verslag.

Leesclubs in Nederland (Deel I)
Wat er onder de vlag van bibliotheken allemaal te beleven én te lezen valt, vertellen enthousiaste leesclub(bege)leiders in deel I van dit drieluik.

OBA Next
‘Een gebouw van onbegrensde mogelijkheden.’ Zo omschrijft Martin Berendse, directeur van de OBA, de geplande vestiging die de komende jaren gerealiseerd wordt in het stadsdeel Zuidoost.

Muziek in de buurt
Het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid werkt samen met bibliotheken. We staan stil bij twee voorbeelden: het project Muziek in de Buurt en het My First Smartphone Festival.

Video boekpresentatie Mark Deckers
Op 1 juni vond de feestelijke boekpresentatie plaats bij CODA in Apeldoorn. Bekijk het videoverslag en het interview met Mark Deckers en Carin Reinders.

OBA Maakplaats
In 2018 nam de OBA het initiatief voor een ‘Maakplaats’. Anno 2024 is er een netwerk van tien locaties waar jongeren hun creatieve, digitale, technische en sociale vaardigheden kunnen ontwikkelen.

SPELTALENT
Bibliotheek Gouda heeft sinds kort SPELTALENT in huis, een interactieve spelzuil om mee te ‘gamen’ en je taalvaardigheid te vergroten.

Maand van de Geschiedenis
In oktober vindt de Maand van de Geschiedenis plaats. Anne Burgers en Saskia Kuus vertellen waarom zij aandacht voor geschiedenis in de bibliotheek belangrijk vinden.

Bijzondere bibliotheken
De bibliotheek van de Nederlandse Defensie Academie biedt een schat aan uiteenlopende militaire wetenschappelijke literatuur.

Management
Na een langdurige carrière in de politiek besloot Roy de Witte de overstap te maken naar Bibliotheek Hoogeveen.

Onderzoek
Voorlezen en bezig zijn met boeken en verhalen stimuleert de taalontwikkeling, leesvaardigheid en schoolprestaties van kinderen. Ouders spelen hierin een cruciale rol. Maar hoe denken zij hierover?

Theoloog des Vaderlands
Kees van Ekris is dit jaar Theoloog des Vaderlands. Met de openbare bibliotheek voelt hij veel verwantschap.

SeniorWeb
De grootste aanbieder van digitale leermiddelen via de bibliotheek is SeniorWeb. Toch kunnen de online cursussen nog meer worden benut ziet adviseur leslocaties Raquel Wanrooij.

Topstukken
Het ‘Depot van Nederlandse Publicaties’ van de KB bestaat vijftig jaar. Daarnaast staat er ook nog een enorme verhuizing voor de deur.

Column
Rianne van Melik schrijft samen met Jamea Kofi overhun onderzoek naar openbare bibliotheken als sociale infrastructuur.

Vlaamse gevangenisbibliotheken
Gevangenisbibliotheken vormen een lichtpuntje in de dramatische omstandigheden van de Vlaamse gedetineerden.

Biblioteca de Tenerife
De hoofdstad van Tenerife, Santa Cruz, telt drie openbare bibliotheken. De centrale bibliotheek is gevestigd in een multifunctioneel complex. Wie haar bezoekt, wacht een aangename verrassing.

In memoriam
In augustus bereikte de redactie van Bibliotheekblad het trieste nieuws dat onze tekstcorrector Marijn Mostart na een kort ziekbed op 70-jarige leeftijd overleden is.