Tentoonstelling Mooi Marginaal 9 in de OBA

Op 27 september opent de tentoonstelling Mooi Marginaal 9 met een performance van de Vlaamse auteur, boekenliefhebber en theatermaker Maud Vanhauwaert. De start is om 16.00 uur in de theaterzaal van de OBA, Oosterdok, Oosterdokskade 143, Amsterdam.

De expositie Mooi Marginaal 9 is tot 19 november in de OBA Oosterdok te bezoeken. Er liggen 50 bijzonder gedrukte boeken/boekjes/druksels van Nederlandse en Vlaamse drukkers en kleine niet commerciële uitgevers. Zij hebben gemeen dat ze opereren in de randen -de marge- van het boekenvak. De boekjes zijn met aandacht, liefde en vaak met de hand, gemaakt met en op materiaal uit het historisch industrieel erfgoed;
losse loden of houten letters en oude drukpersen. De 50 geselecteerde werken zijn de mooiste, leukste, best verzorgde en meest inspirerende marginale drukwerken uit 2022 en 2023.

Deze negende editie van Mooi Marginaal geeft een beeld van wat de kleine uitgevers in de jaren 2022 en 2023 gemaakt hebben. De uitgaven onderscheiden zich van gewone boeken, door hun oplage, arbeidsintensieve manier van produceren en door de liefde waarmee ze van begin tot eind bedacht en uitgevoerd zijn. De boeken die tentoongesteld liggen zijn in maart 2024 door een vakjury uitgekozen uit 131 inzendingen. Het zijn de 50 meest interessante en representatieve werken uit het marginale circuit. Deze 50 zijn opgenomen in een catalogus met de titel Mooi Marginaal 9 die hier te koop is voor € 15. Op de website van Mooi Marginaal: www.mooimarginaal.org staan de bladerfilms van deze selectie.

Mooi Marginaal is een activiteit van de Stichting Laurens Janszoon Coster en wordt mogelijk gemaakt door institutionele en private sponsoren.