Stekjes ruilen in Bibliotheek Neude

In Bibliotheek Neude kun je vanaf nu niet alleen boeken, maar ook stekjes ruilen. In de hal staat een nieuwe kast, de ‘Plantenbieb van Hannah’. Een kast met stekjes van allerlei verschillende planten. Bezoekers van de bieb kunnen ze meenemen, ruilen of zelf een plantje doneren.

Hannah’s plantenbieb
Hannah Pater is dol op planten, ze deelt veel stekjes in haar omgeving. Zij benaderde Bibliotheek Utrecht met het idee in bieb Neude stekjes neer te zetten voor bezoekers. Om mee te nemen, te ruilen of zelf te doneren. De plantenbieb doet een bijdrage aan een beter, plantaardig en duurzamer leven. Het idee werd enthousiast ontvangen. Henk van der Veen, de Utrechtse bedenker van de stekjeskasten ‘De BioBieB’, bouwde de speciale kast, die op woensdag 3 november is geïnstalleerd en gevuld met Hannah’s stekjes. De boeken over plantverzorging staan ernaast, dus men kan direct aan de slag. De Plantenbieb is gratis toegankelijk onder openingstijden van Bibliotheek Neude. Er is de eerste dagen al druk gebruik van gemaakt.

Scheurfabriek, Writer’s café en Avondverhalen
De bibliotheek is een plek waar je boeken leent, kennis en verhalen kunt opdoen, cursussen en activiteiten kunt bezoeken. Er zijn nu ook initiatieven van Utrechters zelf in de bieb. De ‘Plantenbieb van Hannah’ is niet het enige voorbeeld. Ook in Bibliotheek Neude is tot het eind van dit jaar ‘De Scheurfabriek van Sanne Bloem’. Zij maakt in het Lab met de hand scheurkalenders vol gedichten, verhalen, tekeningen en meer. Wie dat leuk vindt, kan op vrijdagmiddag van 13.00–17.00 komen meedoen. Om de week is op woensdagavond van 19.30-21.00 uur op de Tribune ‘Giulia’s writer’s café’. Een plek waar schrijvers elkaar kunnen ontmoeten, inspireren en ideeën uitwisselen. De voertaal is Engels. En eens per maand zijn er de ‘Avondverhalen’: liggend op een matje in de hal kan men luisteren naar Utrechters die voorlezen. Op 17 november en 15 december van 20.15-20.45 uur.

Utrechters in de bieb
Nieuw in Bibliotheek Utrecht is het ‘programma door en voor Utrecht’. Wie hiervoor ook een idee heeft, kan zich melden bij Roos Polman, ‘plekmaker’ in Bibliotheek Neude. Zij bekijkt samen met de indiener de mogelijkheden om het te realiseren.