Aan deportatie ontsnapt: archiefvervalsingen in de Tweede Wereldoorlog

(Video onder het bericht)

Historicus Jochem Boodt maakt de geschiedenis tastbaar. Onder de naam Vlochem Verkent maakt hij aansprekende video’s. In deze vlog: een christelijke voorouder. Dat kon je leven redden als joodse Amsterdammer in de Tweede Wereldoorlog. De Duitsers deporteerden iedere persoon die volgens hun idee joods waren. Dat betekent iedereen met een joodse moeder, vader of voorouders. Als je kon aantonen dat je een christelijke voorouder had kon je aan deportatie ontkomen. Daarom zoeken er tijdens de oorlog honderden joodse Amsterdammers in de bevolkingsregisters naar zo’n voorouder. Om de geschiedenis een handje te helpen werd er soms wel eens iets vervalst. Zoals de katholieke doopinschrijving van Henna Andries.

Met veel dank aan Peter Kroesen van het stadsarchief.

Doopinschrijving: klik HIER voor de link.
Meer over Henna: klik HIER voor de link.
​ Meer Vlochem Verkent?
Facebook​