Alle openbare bibliotheken sluiten de deuren vanwege coronavirus

De Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) meldt dat met ingang van 16 maart alle openbare bibliotheken in Nederland tijdelijk gesloten zullen zijn vanwege het coronavirus COVID-19. Directe aanleiding vormen de aanvullende maatregelen die het kabinet op zondag 15 maart bekendmaakte.

In een korte verklaring stelt de VOB dat de aanvullende maatregelen van de regering weliswaar niet expliciet ingaan op bibliotheken, maar dat uit contact met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) op zondagavond duidelijk is geworden dat het ministerie ervan uitgaat dat ook alle bibliotheken moeten gaan sluiten vanaf maandag 16 maart, tot in ieder geval 6 april.

‘Kijk bij je lokale bibliotheek hoe ze omgaan met (eventuele) boetes, verlengingen, reserveren en gekochte kaartjes voor activiteiten en evenementen,’ zo voegt de VOB eraan toe.

De VOB meldt verder dat er samen met de KB gekeken wordt of de app Vakantiebieb nu al kan worden opengesteld voor gebruikers van de bibliotheken en of er meer luisterboeken buiten de login beschikbaar gesteld kunnen worden.