Babel Den Bosch heet voortaan Huis73

Babel, de organisatie voor bibliotheken, amateurkunst en cultuureducatie in Den Bosch en omstreken, heet voortaan Huis73. Dit is het gevolg van de rechterlijke uitspraak in een kort geding over de handelsnaam ‘Babel’. Van de rechter mag de Bossche cultuurinstelling de naam in sommige gevallen nog wel gebruiken, maar de keuze is gemaakt om de naam ‘Babel’ volledig te vervangen door ‘Huis73’.

De Bossche organisatie meldt dat er In juni een kort geding heeft plaatsgevonden over de handelsnaam Babel, waarbij de rechter uitsprak dat de merknaam Babel wel gevoerd mag worden, maar de handelsnaam Babel niet. Deze uitspraak kan volgens de cultuurinstelling in de uitvoering leiden tot onduidelijkheid en een lastig werkbare situatie. Bovendien kan die tot nieuwe juridische conflicten leiden. Kiezen voor een naamswijziging is dan de beste optie, aldus Babel / Huis73.

Het kort geding was aangespannen door aanbieder van taaltrainingen Babel vanwege inbreuk op haar handelsnaamrechten en merkrechten. De voorzieningenrechter oordeelde dat er sprake is van verwarringsgevaar en dat Babel Den Bosch derhalve inbreuk maakt op de handelsnaamrechten van Babel, de aanbieder van taaltrainingen. Inbreuk op Babels merkenrechten wordt daarentegen niet aangenomen, omdat de totaalindruk van het beeldmerk bij de gemiddelde consument niet dezelfde zal zijn als de totaalindruk van de merken en de betreffende domeinnaam van Babel Den Bosch.

Nan van Schendel, directeur-bestuurder van Babel Den Bosch: ‘Met de naamswijziging kiezen we het zekere boven het onzekere. Als maatschappelijke organisatie willen we geen extra geld steken in een juridische strijd, waarvan de uitkomst onzeker is.’

De Bossche cultuurorganisatie stelt dat er niets verandert aan haar missie om ‘midden in de samenleving te staan en mensen te stimuleren zichzelf te blijven ontwikkelen’. ‘Alleen onze naam verandert in Huis73, wat staat voor Huis voor bibliotheek en cultuur. Een plek waar iedereen welkom is en zich thuis voelt. Het getal 73 is een verwijzing naar het netnummer van ’s-Hertogenboch en omstreken. Ook onze eigen, vertrouwde huisstijl verandert niet, waardoor extra kosten voor de wijziging beperkt blijven.’ De naam Babel werd sinds 1 januari 2019 gebruikt voor de organisatie die ontstond uit de fusie van Bibliotheek Den Bosch, educatief Bureau Babel en Muzerije, centrum voor amateurkunst en cultuureducatie.