Beste Boek voor Jongeren 2021: Confrontaties van Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono wint met haar boek Confrontaties (Lebowski) de prijs Beste Boek voor Jongeren 2021 in de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig. Bij de start van de Boekenweek van Jongeren, vrijdag 17 september, wordt de winnaar in de categorie Vertaald bekendgemaakt. Beide winnaars ontvangen een cheque ter waarde van 2500 euro.

Confrontaties gaat over de zestienjarige Salomé Atabong zit vast in een jeugddetentiecentrum, omdat ze op een middag twee schoolgenoten ernstig heeft mishandeld. Ze probeert haar hoofd koel te houden tussen de andere meiden… Confrontaties is het romandebuut van Simone Atangana Bekono (1991). Ze stond ermee op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2021 en won afgelopen zaterdag de Hebban Debuutprijs 2021.

De jongerenjury over Confrontaties:

‘Een duidelijke winnaar. Dit boek stond heel sterk in zijn eigen schoenen en vroeg om niemands goedkeuring, net als de hoofdpersoon Salomé Atabong, en toch was het voor iedereen duidelijk dat het boek en Salomé winnaars waren die dat ook hoorden te zijn.’

Het beste Boek voor Jongeren is onderdeel van de Boekenweek van Jongeren. In de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig waren verder genomineerd: Strovuur van Gerwin van der Werf (Atlas Contact), Bart van Ap Dijksterhuis (Prometheus), Auxiety van Dieuwertje Heuvelings (Das Mag) en Confettiregen van Splinter Chabot (Spectrum).

De Boekenweek van Jongeren vindt plaats van vrijdag 17 t/m zondag 26 september. Dit jaar bepalen jongeren zelf hoe hun Boekenweek eruitziet: een Boekenweek van Jongeren in plaats van een Boekenweek voor Jongeren. Wat wil je nu écht lezen als je tussen de 15 en 18 jaar bent? Dat kunnen jongeren goed zelf beslissen. Door een jongerenjury die de winnende boeken kiest, focusgroepen die hebben meebeslist over de campagne-uitingen en samenwerkingen met herkenbare influencers op Instagram en TikTok wordt de doelgroep aangesproken en geïnspireerd door leeftijdsgenoten. Deze jongeren kunnen met zekerheid tegen andere jongeren zeggen: dit wil jij lezen!

Graphicnovelmaker Aimée de Jongh en auteurs Splinter Chabot en Khalid Boudou schreven een verhaal voor het gratis geschenk van de Boekenweek van Jongeren: 3PAK. Tijdens de Boekenweek van Jongeren zijn er 115.520 exemplaren, de hoogste oplage tot nu toe, door jongeren gratis op te halen op school, in de boekhandel of openbare bibliotheek. Voor jongeren die liever digitaal lezen of de verhalen luisteren, is 3PAK online te lezen via de online bibliotheek en zijn de verhalen van Splinter Chabot en Khalid Boudou door een samenwerking met CJP gratis te beluisteren via Storytel. Aimée de Jongh en Khalid Boudou gaan tijdens Literatour, in de tweede helft van het schooljaar (14 t/m 18 februari 2022), met andere enthousiaste auteurs langs scholen door heel Nederland om in gesprek te gaan met leerlingen.

Het Beste Boek voor Jongeren wordt ieder jaar uitgereikt om de aandacht van jongeren in de leeftijdscategorie 15 t/m 18 jaar te vestigen op goede en leuke boeken. De prijs bekroont boeken van hoge kwaliteit die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren en zo zorgen voor meer leesplezier. De jongerenjury bestond dit jaar uit voorzitter Bruno Beeke (15 jaar), Yente Zomerplaag (17 jaar), Paris Duivenvoorden (15 jaar), Lieke Vos (15 jaar) en de tweelingzussen Danique en Rosalie de Jong (16 jaar).

De Boekenweek van Jongeren wordt georganiseerd door Stichting CPNB, Stichting Lezen en De Schrijverscentrale. NBD Biblion is sponsor. De Boekenweek van Jongeren wordt ondersteund door haar partners: de lesmethode Talent van Malmberg, CJP, het Nederlands Letterenfonds, KB, Stichting De Versterking, Fonds 21 en de deelnemers van de VriendenLoterij.