Tentoonstelling: 70 jaar Bibliotheek Veenendaal

Op 10 november 1951 werd de oprichtingsakte van de Stichting Christelijke Openbare Leeszaal en Bibliotheek ondertekend. Hiermee werd het fundament gelegd voor onze huidige Openbare Bibliotheek Veenendaal. Dit jaar bestaat de Bieb dus al 70 jaar. Om dit te vieren is er op de tweede verdieping van de Bibliotheek tot eind november een tentoonstelling te zien over de geschiedenis van Bibliotheek Veenendaal. Ontdek hoe de Bieb is veranderd door de jaren heen en bewonder een selectie van onze archiefstukken!

Tentoonstelling
Van een leesgezelschap halverwege de 19e eeuw naar de Bibliotheek Veenendaal van het heden. Hoe zijn we hier gekomen? Wat is er allemaal veranderd? De Bibliotheek in Veenendaal heeft meerdere vormen gekend voordat het werd wat we nu kennen. We kijken naar boeken lenen door de eeuwen heen, naar collectiebeheer, activiteiten, maatschappelijk belang, schrijversbezoeken en nog veel meer!

Weetjes uit de geschiedenis van Bibliotheek Veenendaal

• In de jaren ’60 was er een verborgen boekenkastje op het kantoor van het Bibliotheekpersoneel, speciaal voor boeken die “niet voor iedereen geschikt waren”. Slechts bij navraag én na beoordeling van het personeel was inzage mogelijk.
  • Vanaf 1973 kon je ook grammofoonplaten en kunstwerken lenen in de Bibliotheek. Toentertijd noemden ze dit de ‘discotheek’ en de ‘artotheek’.
  • De uitleenadministratie bestond vroeger uit kaartjes met lenernummers erop geschreven. De Bibliotheek moest soms wel een week gesloten blijven voor het publiek om alle boeken en boetes te controleren aan de hand van de catalogus en de uitleenadministratie.
  • In het begin van de 20e eeuw was er al meer te doen was dan alleen boeken lenen in de Bieb? In een zaal konden jongeren sjoelen en dammen. Volwassenen konden in een andere zaal samen dammen en schaken.

Jubileumfeest
Op zaterdag 20 november viert de bibliotheek verder feest met een programma vol gratis activiteiten voor jong en oud. Lees meer op de website van Bibliotheek Veenendaal.