Bibliotheek Bollenstreek en Bibliotheek Vlissingen winnaars Probiblio Etalagewedstrijd

Beeld: Probiblio

Het voorjaar is in volle gang en mensen gaan massaal naar buiten. Extra belangrijk dus om als bibliotheek goed zichtbaar te zijn voor het publiek. Probiblio daagde bibliotheken uit om met een frisse blik naar hun ramen te kijken als potentiële creatieve en interactieve etalages voor hun programmering en collecties. Dit keer was het thema: GROEI! Winnaars van deze derde editie zijn Bibliotheek Bollenstreek en Bibliotheek Vlissingen.

Winnaar van Noord- en Zuid-Holland is duidelijk Bibliotheek Bollenstreek, vestiging Noordwijk. De jury geeft aan: ‘Een mooie etalage die zowel vanuit de binnen- als buitenkant van de bibliotheek zichtbaar is en constant kan worden aangepast. Qua uitvoering prachtig gemaakt met minimale productiekosten. Simpel, maar doeltreffend, en volledig aansluitend op het thema ‘Groei’. Ook kun je met de QR-code direct een boek reserveren/lenen, dus ook als de bieb dicht is.’Bibliotheek Bollenstreek ontvangt een privé-etaleersessie met tips en tricks hoe je de perfecte etalage maakt.

De tweede winnaar is Bibliotheek Vlissingen, die van de etalage een heus kunstwerk heeft gemaakt. Zij ontvingen een cadeaubon van Beekwilder (dé winkel voor de aankleding van je etalage).
Samen met kunstenaar Agnes den Hartogh zijn leerlingen van Highschool Urban Sketching Scheldemond College aan de slag gegaan met de ramen in de bibliotheek. Het resultaat is een tijdelijk en steeds veranderend kunstwerk, gebaseerd op het gedicht ‘Schelde Westerschelde’ van Joke van Leeuwen. De jury: ‘Wauw, deze etalage springt er echt uit en verandert ook nog eens gedurende de tijd. Een samenwerking met studenten en een kunstenaar levert verrassende resultaten op, wij zijn fan!’

De overige deelnemers: