Bibliotheek Brummen|Voorst deelt ‘coronaverhalen’ van inwoners in ‘Ochtendpost’

Eind maart is Bibliotheek Brummen|Voorst gestart met het blog ‘De Ochtendpost’ met verhalen van inwoners uit de gemeenten Brummen en Voorst, die worden geïnterviewd over hun veranderende leven in en om het huis in deze tijden van corona. Deze verhalen deelt de bibliotheek via haar website, social media en ze verschijnen wekelijks in de lokale media. De bibliotheek plaatst sinds 26 maart om de paar dagen of soms dagelijks rond 10.00 uur ‘s ochtends op haar website in het blog ‘De Ochtendpost’ een interview met een inwoner van Brummen of Voorst, vergezeld van een mooie afbeelding van de natuur. Daarnaast wordt er wekelijks een verhaal gepubliceerd in het Brummens weekblad en het Voorster nieuws. De verhalen worden ook gedeeld via de sociale media

Bibliotheek Brummen|Voorst is met het initiatief gestart om met inspirerende verhalen mensen die nu alleen thuis zitten afleiding te geven, steun te bieden en troost te brengen. Door verhalen te gaan delen wil de bibliotheek een gevoel van verbinding creëren. ‘Verhalen van mensen voor mensen,’ aldus de bibliotheek.

De interviews (met inwoners die zichzelf hebben aangemeld of door anderen zijn opgegeven) worden telefonisch gedaan en aan de orde komen vragen als: Hoe is het je de afgelopen week vergaan? Wat mis je het meest? Waar heb jij op dit moment de meeste steun aan? Heb je ervaringen (verhalen) uit het verleden waar je nu iets aan hebt? Heb je een goede leestip, filmtip of luistertip voor andere mensen? Wat neem je zelf mee als deze crisis voorbij is? Wat ga je anders doen? De interviews zijn met uiteenlopende mensen, van de burgemeester van Brummen, Alex van Hedel (pdf), tot loopbaancoach Monique Collée (pdf), houtdraaier Otto Koedijk en de 81-jarige Mark Boon, voormalig leraar Frans.