Bibliotheek Helmond opent medio 2021 Verhalenspeeltuin

Bibliotheek Helmond verwacht in de loop van 2021 in het tegenover de bibliotheek gelegen park een zogeheten Verhalenspeeltuin te kunnen openen. De bibliotheek heeft deze zomer genoeg financiën bij elkaar weten te krijgen om de speeltuin aan te laten leggen. De Verhalenspeeltuin moet verrijzen in het naast de bibliotheek gelegen Burgemeester Geukerspark. Het moet een spannende en verleidelijke speeltuin worden die jong en oud nieuwsgierig maakt naar boeken, taal en verhalen en hen ook de bibliotheek inlokt.

Het idee voor de speeltuin ontstond enkele jaren geleden na een bezoek aan het Deense Gladsaxe, waar iets dergelijks (pdf) reeds gerealiseerd was. De gemeente Helmond verstrekte in 2017 een startsubsidie van 50.000 euro voor wat toen nog de Literaire Speeltuin genoemd werd, met de opdracht vanuit andere fondsen nog 100.000 euro te werven om de speeltuin te realiseren. Deze zomer bleken er genoeg middelen te zijn geworven om de speeltuin te kunnen laten aanleggen, vooral dankzij donaties van het Rabobank Coöperatiefonds en het VSB Fonds, zo meldt Bibliotheek Helmond-Peel.

Er is inmiddels een ontwerp gemaakt voor de Verhalenspeeltuin (pdf), mede op basis van input van leerlingen van een aantal basisscholen. Vanuit ‘design thinking’ is hen gevraagd om mee te denken over het ontwerp. En met een ontwerpwedstrijd zijn kinderen uit de stad uitgedaagd om ook mee te denken. In het eerste ontwerp zijn de volgende onderdelen opgenomen: Opengeslagen boek, Boekentoren, speeltoestellen in de vorm van letters, klimobject met vormen zoals kleurpotloden en vulpennen

De Verhalenspeeltuin wordt naar verwachting medio 2021 geopend. De bibliotheek start daarna met een activiteitenprogramma voor de jeugd in de speeltuin, waarvoor samengewerkt zal worden met verschillende partners in de stad.