Bibliotheek Rotterdam organiseert online festival rond laaggeletterdheid

Bibliotheek Rotterdam organiseert in samenwerking met de gezamenlijke Rotterdamse Rotaryclubs online het LetterFestival, dat geheel in het teken zal staan van taal. Het festival vindt plaats op 1 november en heeft als doel geld inzamelen om laaggeletterdheid terug te dringen.

Het LetterFestival, dat plaatsvindt in de Centrale Bibliotheek in Rotterdam, bestaat uit drie onderdelen die vanuit huis te volgen zijn via een livestream: Scrabble: Tijdens het LetterFestival wordt er online gescrabbled. Dictee: Het dictee is geschreven door Abdelkader Benali. Alle (Rotterdamse) Rotaryclubs worden uitgenodigd hun meest talige lid voor te dragen voor het dictee. Elke club draagt 1000 euro bij aan het goede doel. Voorlezen: In de bibliotheek wordt voorgelezen aan een groep kinderen en worden er spelletjes gespeeld. Via de online verbinding kunnen ook alle kinderen thuis meeluisteren en meedoen.

Tijdens de feestelijke afsluiting van het festival worden de winnaars van het dictee en de scrabble-wedstrijd bekendgemaakt, alsook de ontvanger van de Nora Schadee Prijs.

Met het Rotary LetterFestival willen de organisatoren aandacht vragen voor een van de grootste en tegelijk meest onderschatte problemen in de Rotterdamse samenleving: laaggeletterdheid. 21% van de Rotterdammers is laaggeletterd, twee keer zoveel als het landelijk gemiddelde. De opbrengst van het LetterFestival gaat naar de VoorleesExpress Rotterdam, een organisatie die zich inzet voor kinderen met een taalachterstand