Bibliotheek Rotterdam toegankelijker voor blinden en slechtzienden door artificial intelligence

Nederland, Rotterdam, 08/10/2020 foto Jan de Groen

Op 8 oktober, World Sight Day, heeft Bibliotheek Rotterdam aan haar assortiment de OrCam MyEye toegevoegd, een apparaatje waarmee teksten kunnen worden voorgelezen voor blinden en slechtzienden.

Theo Kemperman, directeur van de Bibliotheek Rotterdam, ontving de OrCam MyEye uit handen van Michel Vloet van OrCam Technologies. De OrCam MyEye is ontworpen voor blinden, slechtzienden en mensen met dyslexie of leesproblemen. Het is een draadloze ‘wearable’ ter grootte van een vinger die met een magneetje op een brilmontuur kan worden geklikt. De OrCam MyEye kan met behulp van artificial intelligence gedrukte en digitale tekst realtime voorlezen. Kranten, boeken, computer- en smartphoneschermen, restaurantmenu’s en dergelijke worden zo direct toegankelijk. Daarnaast kan de OrCam MyEye gezichten, consumentenproducten, kleuren en bankbiljetten herkennen.

De uitreiking van de OrCam MyEye aan de bibliotheek is onderdeel van het Europese Toegankelijkheidsproject van OrCam Technologies. Rotterdam is niet de enige stad waar OrCam tijdens het Toegankelijksproject mee samenwerkt. De eerste locatie die een OrCam MyEye ontving, was het Communicatiemuseum in Berlijn. De volgende stap is om ook musea en supermarkten bij dit project te gaan betrekken. Betrokken partners in Rotterdam zijn naast de Bibliotheek Rotterdam Koninklijke Visio en Rotterdam Partners.

Directeur Theo Kemperman reageert enthousiast op de technologie die nu beschikbaar is in zijn bibliotheek: ‘Wat een makkelijk en veelzijdig alleslezertje – goed om ook een OrCam MyEye in ons assortiment voor slechtzienden te hebben.’