Bibliotheek Rotterdam zoekt actief contact met oudere leden

Foto: Hans Tak

Bibliotheek Rotterdam houdt in deze moeilijke tijden op verschillende manieren contact met haar (kwetsbare) leden. Zo worden leden (75+) die graag gebruik maken van de diensten van de bibliotheek, maar dat nu niet kunnen, gebeld voor een praatje en is er een DigiHulplijn.

De leden van 75 jaar en ouder worden gebeld om te vragen hoe het met hen gaat en hen te attenderen op de dienstverlening die in deze periode nog wel mogelijk is, zoals de afhaalservice. Bestellen van boeken via de afhaalservice vereist enige digitale vaardigheden. Voor sommige leden is dit lastig.

Telefonische hulp en advies bij bestellen van boeken
Wie hulp nodig heeft bij het bestellen van boeken via de afhaalservice kan bellen met een speciaal telefoonnummer: 010 2816101 (bereikbaar op maandag tot en met zaterdag van 9:00 tot 17:00 uur). Medewerkers van de klantenservice helpen leden, van senioren tot kinderen, met de bestelling. Daarnaast kunnen zij natuurlijk adviseren met een boekentip! “Ook informeren we leden over de mogelijkheid om gebruik te maken van de bezorgservice door een vrijwilliger van de Bibliotheek aan Huis. Deze al bestaande dienst, speciaal voor mensen die niet in staat zijn om zelfstandig naar een afhaallocatie te komen, biedt een kosteloze haal- en brengservice.” zegt Sabine Houtkamp, medewerker Klantenservice bij Bibliotheek Rotterdam.

Uitgebreid digitaal aanbod
Voor leden van de bibliotheek is er een uitgebreid digitaal aanbod. Alle reguliere activiteiten die voorheen in de bibliotheek plaatsvonden zoals bibliotheekcolleges, taalcafés en de maandelijkse filosofieworkshops zijn nu vanuit huis online te volgen. Er is de app TijdschriftenBieb waarin tijdschriften staan die je gratis kunt lezen. Denk aan: Margriet, Vrij Nederland en de AutoWeek. Ook is er een aanbod van interessante online cursussen en trainingen samengesteld die gratis te volgen zijn. Denk aan cursussen over communicatie, gezondheid, positieve psychologie, talen en digitale vaardigheden. Kijk op bibliotheek.nl/cursussen voor het totale aanbod. En natuurlijk biedt de online bibliotheek een schat aan eBooks en luisterboeken via de app of op onlinebibliotheek.nl.

DigiHulplijn
Het kan best spannend zijn om voor het eerst via de laptop een bibliotheekcollege te bekijken of een tijdschrift te gaan lezen via de TijdschriftenBieb app op je tablet. Iedereen die vragen heeft over de computer, laptop, mobiel én/of tablet, kan bellen met de DigiHulplijn via 0800 1508 (gratis). Bij dit landelijke telefoonnummer van de bibliotheek bieden getrainde vrijwilligers hulp van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 – en 17:00 uur.