Bibliotheek Schiedam viert 100-jarig bestaan met Lego-versie Korenbeurs

Bibliotheek Schiedam bestaat dit jaar honderd jaar en dat wordt onder andere gevierd door de Korenbeurs met Lego na te bouwen. Daarnaast organiseert de bibliotheek in maart een feestelijk programma met verschillende activiteiten.

Bibliotheek Schiedam opende op 3 maart 1920 voor het eerst haar deuren in een pand aan de Lange Haven 131. Tot 1997 bleef dit pand de hoofdvestiging, waarna de bibliotheek verhuisde naar een onderkomen aan Het Stadserf. Met de verhuizing naar De Korenbeurs in 2015 betrok de bibliotheek een monumentaal pand. De beroemdste medewerker van de bibliotheek in de afgelopen eeuw was ongetwijfeld Annie M.G. Schmidt, die ook in het feestprogramma een prominente plaats zal krijgen.

Bibliotheek Schiedam heeft vanaf begin februari een ‘bouwplaats’ ingericht waar, ter gelegenheid van haar jubileum, de Korenbeurs met 35.000 legostenen wordt nagebouwd. Het is de bedoeling dat de uit 1792 stammende Korenbeurs in al zijn details, tot en met de binnentuin aan toe, in Lego wordt nagebouwd, als een ‘hommage’ aan het pand, dat in 2015 na een ingrijpende verbouwing betrokken werd door de bibliotheek, die op veel waardering kon rekenen. De werkzaamheden aan de Lego-versie zijn begin februari 2020 gestart en er wordt door de bouwploeg in shifts aan de opbouw gewerkt. ‘Jong en oud, iedereen die het leuk lijkt hier letterlijk zijn of haar steentje aan bij te dragen, mag meedoen,’ aldus de bibliotheek. De miniatuurversie van de bibliotheek moet anderhalf meter hoog worden en gaat 1,20 bij 1,80 meter meten. (In dit filmpje van RTV Rijnmond geeft Jan van Bergen en Henegouwen van Bibliotheek Schiedam uitleg over de Lego-versie van de Korenbeurs.) Inmiddels hebben zich al meer dan dertig bouwers aangemeld via de website die is gecreëerd ter gelegenheid van het jubileum. De Lego-Korenbeurs zal naar verwachting voor de zomervakantie klaar zijn.

Daarnaast organiseert de bibliotheek in maart een feestprogramma met verschillende activiteiten, dat op 28 maart wordt afgesloten met een groot slotfeest in de Grote- of Sint Janskerk (met onder andere Edsilia Rombley en Leo Blokhuis). Ook zal er ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan een jubileumboek verschijnen en is vanaf 3 januari de doorlopende tentoonstelling ‘100 jaar de Bibliotheek Schiedam’ te bezichtigen.