Bibliotheek Uithoorn opent met feestweekend

Foto: Marco Heyda / includi

(Video onder bericht)

De gemeente Uithoorn heeft een gloednieuwe bibliotheek geopend. Het ontwerp van deze Third Place, gelegen langs de Amstel, is gemaakt door includi (Aat Vos). In het weekend van 3 en 4 september wordt de bieb officieel geopend en zijn er allerlei feestelijke activiteiten in en rond de nieuwe bieb, voor jong en oud. Bijvoorbeeld een boottochtje over de Amstel en het uitproberen van de Maakplaats. Ook zijn de auteurs Rosita Steenbeek en kinderboekenheldin Tosca Menten van de partij. Meer informatie vind je HIER.

Na de verhuizing naar een tijdelijke pop-up locatie kon Bibliotheek Uithoorn (een vestiging van Bibliotheek Amstelland) eindelijk haar deuren openen in ‘De Rede’, een nieuwbouwproject ontworpen door FARO architecten. In dit gebouw zijn appartementen, een klein havenkantoor en op de begane grond de bibliotheek gevestigd. De nieuwe Uithoornse bibliotheek krijgt een belangrijke sociale functie, omdat Uithoorn een open ontmoetingsplek in het centrum miste. Met de opening van de bibliotheek heeft Uithoorn nu een vrij toegankelijke ‘derde plek’ voor alle inwoners. Zelfontplooiing, ontdekken en plezier hebben, staan hier centraal.

Een ongedwongen publieke plek
Van een locatie waar je met name boeken leent, verandert deze bibliotheek in een relevante culturele hotspot waar kennis voor iedereen binnen handbereik is. Een ongedwongen interieur legt hiervoor een uitnodigende basis. Je kunt hier goed vertoeven, alleen of in gezelschap. Voor Bibliotheek Amstelland en de gemeente is het cruciaal dat deze culturele ontmoetingsplek niet alleen voor, maar ook door de lokale scene wordt gerealiseerd. De bibliotheek biedt om hieraan te kunnen voldoen diverse faciliteiten, zoals de grote leesannex buurttafel, een makerspace tafel gemaakt van overgebleven vloerdelen, een podium beschikbaar voor debatten, evenementen en ga zo maar door. Jonge bezoekers kunnen zich vermaken op de speciale kinderafdeling door te chillen op de vele grote kussens of door de boeken op verschillende niveaus te verkennen.

Een tweede huiskamer voor bewoners
Daphne Janson, directeur Bibliotheek Amstelland licht toe: “Onze inspanning is om in deze unieke publieke voorziening mensen, kennis en cultuur met elkaar te verbinden. De zorgvuldige interieur- en designkeuzes met warme kleuren en maximale flexibiliteit maken van onze bibliotheek een bijzondere ontmoetingsplek waar mensen zich thuis voelen. Het ontwerp ondersteunt onze ambitie om een levendige Third Place te creëren, een tweede huiskamer voor alle inwoners van Uithoorn. We zien dit werkelijkheid worden door al dan niet spontane ontmoetingen die in de bibliotheek plaatsvinden, jong en oud vindt zijn weg. Daarnaast bereiken ons vanuit de lokale gemeenschap veel wensen en ideeën voor betekenisvolle activiteiten die in de programmering kunnen worden meegenomen.”

Go with the flow
De nieuwe bibliotheek ligt op een bijzondere locatie aan de Amstel. Tessa Wennink, Interior
Designer bij includi, beschrijft: “De rivier inspireerde ons, niet alleen in kleur, maar ook in
beweging. Het water kabbelt tegen de kade en zorgt voor een golvend beeld. Dit hebben we
terug laten komen in koele blauwe kleuren op de wanden, die contrasteren met het totale
warme kleurenpalet. Dit is te zien op de achterwand van de kinderafdeling, beschilderd met
abstracte blauwe golven. Oranje cocoons in de vorm van de typische huisjes langs de Amstel
vormen een ander speels element binnen het toegankelijke en kleurrijke interieur.”

Ontdek je favoriete plek
Bij binnenkomst worden bezoekers verwelkomd in een lichte, open ruimte. Een koffiebar met zitjes valt gelijk in het oog en nodigt uit om te gaan zitten, iets te drinken en een boek of een krant door te bladeren. Om de openheid van de ruimte te behouden en de hoogte te accentueren, omarmt een XXL boekenkast als het ware een lange wand waarin ook de knusse oranje huisvormige cocoons verwerkt zijn. De talloze boeken vormen door de gehele ruimte min of meer het interieurdecor. Verder is er een werkbar met een prachtig uitzicht over de Amstel, diverse zitjes in een huiselijke atmosfeer, rustige werkplekken en comfortabele fauteuils om in achterover te leunen. Naast deze open plekken beschikt de nieuwe bibliotheek over vier aparte vergaderruimtes. Deze ruimtes kunnen gehuurd of gebruikt worden door andere organisaties, zoals
bijvoorbeeld het Taalhuis (dat ondersteuning biedt aan mensen op het gebied van taal, rekenen of digitale vaardigheden).

Project credits
Opdrachtgever: Bibliotheek Amstelland
Concept, design, strategie, implementatie: includi (team: Aat Vos, Tessa Wennink)
Algemeen aannemer: Stonepark Interiorbuilders