Bibliotheek Utrecht omlijst verhuizing met feestelijk programma

Op 13 maart opent de nieuwe centrale bibliotheek van Utrecht in het oude Postkantoor aan de Neude. Op 16 februari is de vestiging aan de Oudegracht voor het laatst open en Bibliotheek Utrecht wil die dag maken tot ‘één groot boekenfeest’, onder andere door het organiseren van De grote Utrechtse boekverhuizing. Utrechtse basisschoolkinderen zullen de bibliotheek onder die noemer tijdens de Culturele Zondag helpen met het verhuizen van de boekencollectie. De boeken worden door hen op feestelijke wijze overgebracht van de vestiging aan de Oudegracht naar de nieuwe locatie aan de Neude. Daarna start een programma met culturele activiteiten.

Voor De grote Utrechtse boekverhuizing slaan Bibliotheek Utrecht en de Culturele Zondagen de handen ineen. Ze roepen kinderen op om te helpen de boeken lopend via de Oudegracht en de Vinkenburgstraat over te brengen naar de Neude. Om zoveel mogelijk kinderen de kans te geven deel te nemen aan de feestelijke boekverhuizing rijden er vanuit diverse wijken gratis pendelbussen naar de binnenstad. De grote Utrechtse boekverhuizing vindt plaats tussen 10:00 en 12:00 uur.

‘s Middags kan iedereen op de Neude en in de bibliotheek aan de Oudegracht meedoen aan activiteiten georganiseerd door de Bibliotheek Utrecht, waaronder het meezingen en dansen met Theatergroep Knars en het maken van een green screen-foto.

Met ‘Bieb > Bieb De grote Utrechtse boekverhuizing’ wil Utrecht Marketing, de organisator achter de Culturele Zondagen, een bijdrage leveren aan het stimuleren van leescultuur in Utrecht .Door ‘Bieb > Bieb De grote Utrechtse boekverhuizing’ via de basisscholen onder de aandacht te brengen en de inzet van pendelbussen vanuit de wijken wil Utrecht Marketing tevens de drempel om naar een Culturele Zondag te komen verlagen. ‘De aankomende opening van de nieuwe bibliotheek is een uitgelezen kans om het boek en het grote belang van lezen in de schijnwerpers te zetten. Waanzinnig belangrijk in een tijd dat steeds meer kinderen het basisonderwijs met een lees- en taalachterstand verlaten. Daarbij is deze aandacht voor het boek en het belang van leescultuur natuurlijk volledig op zijn plaats in Utrecht, de stad die niet voor niets UNESCO City of Literature is,’ aldus Cor Jansen, directeur van Utrecht Marketing.

Ton van Vlimmeren, directeur Bibliotheek Utrecht, zegt over de feestelijke verhuizing: ‘Dit weekeinde markeert de start van de verhuizing. Het is een belangrijk moment in de 128-jarige geschiedenis van onze bibliotheek. Een moment dat niet alleen gaat over de opening van de nieuwe bibliotheek aan de Neude, maar ook een moment is om afscheid te nemen van een plek waar we 45 jaar lang de Utrechters bediend hebben.’

De grote Utrechtse boekverhuizing en de andere activiteiten op zondag 16 februari passen binnen een uitgebreider programma waarmee de bibliotheek het publiek een weekend lang de gelegenheid wil bieden om vrolijk afscheid te nemen van de centrale aan de Oudegracht. Het programma begint op vrijdagmiddag en loopt door tot en met zondag en biedt onder andere een afscheidsconcert, een bakwedstrijd en een blind date met een boek.

Op vrijdag 13 maart 2020 zal de nieuwe centrale vestiging van Bibliotheek Utrecht in het voormalige postkantoor aan de Neude dan officieel haar deuren openen.