Bibliotheek Utrecht ziet af van reserveringskosten na klachten leden

Bibliotheek Utrecht, centrale vestiging Neude

Het blijft voor leden van Bibliotheek Utrecht toch gratis om in 2021 materialen te reserveren. Ruim twee weken geleden kondigde de bibliotheek aan dat met ingang van het nieuwe jaar 1,25 euro per reservering betaald zou moeten worden, maar dat leidde tot zoveel negatieve reacties van leden dat het besluit nu weer is teruggedraaid.

Eind november kondigde Bibliotheek Utrecht aan dat het reserveren van boeken en films niet langer meer gratis zou kunnen zijn en dat per 1 januari 2021 per reservering een tarief van 1,25 euro gerekend zou worden. In een bericht op haar website meldt de bibliotheek op 10 december echter dat de aankondiging meer negatieve reacties opleverde dan men had voorzien. ‘Dat spijt ons. We willen onze collectie voor iedereen toegankelijk houden. Dat is de kracht van Bibliotheek Utrecht: In welke vestiging je ook bent, onze collectie is altijd bereikbaar. Juist in tijden van corona blijkt dat onze leden het erg waarderen dat ze alle materialen kunnen lenen en reserveren. In de vestiging in hun buurt, zodat ze niet door de hele stad hoeven te fietsen. We hebben daar met deze nieuwe maatregel onvoldoende gewicht aan gegeven en komen daar nu op terug. Daarmee luisteren we naar onze klanten en blijft het reserveren van materialen in 2021 gratis,’ aldus de bibliotheek.

Er was uit protest tegen de invoering van de reserveringskosten onder meer een brief naar de gemeenteraad gestuurd door elf bibliotheekleden. In de betreffende brief werd onder andere gesteld: ‘€1,25 per gereserveerd item lijkt misschien niet veel, maar een beetje een serieuze lezer zit zo aan veertig reserveringen per jaar (nog niet eens één boek per week!). Vijftig euro extra dus, in feite bijna een verdubbeling van het abonnementsgeld. Voor mensen met een laag inkomen is dat veel.’ De opstellers van de brief voegen er aan toe dat er door het beperkte aanbod in de wijkfilialen vaak wel gereserveerd móet worden, zeker als het om de minder mobiele leden gaat die minder makkelijk naar de centrale bibliotheek kunnen. ‘Dit staat nog los van het feit dat de gemeente er op dit moment alles aan doet om bezoek aan het stadscentrum te ontmoedigen vanwege de coronamaatregelen.’

De bibliotheek geeft nu dus gehoor aan de protesten en heeft besloten het betaald reserveren niet door te zetten. Wel geeft de bibliotheek aan dat de kosten die gemaakt moeten worden voor de reserveringen toenemen. ‘We zullen daarom opnieuw bekijken hoe we die kosten omlaag kunnen brengen. En, als dat niet lukt, bekijken we hoe we de reserveringskosten kunnen dekken. Tot die tijd willen we onze leden vragen om zorgvuldig met reserveren om te gaan.’

Jaarlijks worden er bij Bibliotheek Utrecht 185.000 items gereserveerd en de totale kosten per reservering (uit de kast halen, op transport zetten, naar de juiste vestiging brengen en klaarzetten voor de klant) komen voor de bibliotheek uit op 4,20 euro, zo meldde het Algemeen Dagblad op 25 november, toen reeds bleek dat het voornemen op weerstand stuitte.