Bibliotheekblad 8 in het teken van gezondheidsvaardigheden

Bibliotheekblad 8 (komt uit rond 28 oktober) staat voor een groot deel in het teken van gezondheidsvaardigheden. Hieronder lees je de onderwerpen die we behandelen.

Collega
Gerard Schut werkt sinds januari 2020 in een combifunctie als bibliothecaris bij de Noord Oost Brabantse Bibliotheken (NOBB) en als medewerker van Stadsarchief Oss.

Gezondheid en de bibliotheek
Bibliotheken begeven zich steeds meer in het ‘gezondheidsdomein’.Denk aan voorlichting, samenwerkingsverbandenen nog veel meer. Bibliotheekblad maakte een inventarisatieronde en deelt graag wat praktijkvoorbeelden.

DigiVitaler
Nu steeds meer bibliotheken gebruikmaken van het lesprogramma DigiVitaler, mag een kijkje in de keuken van de ontwikkelaar – Stichting Digisterker – niet ontbreken.

Samenwerken met een ziekenhuis
Een mooi voorbeeld van regionale samenwerking rondom zorgverlening en voorlichting is het een-tweetje tussen Bibliotheek Rivierenland en Ziekenhuis Rivierenland in Tiel.

Dokter Media nuanceert medisch nieuws
Niet alleen de KB en de bibliotheken trekken ten strijde tegen nepnieuws. Artsen Lester du Perron en Tijs Stehmann lezen geregeld misleidende krantenkoppen en foutieve berichten over medisch-wetenschappelijk onderzoek. Daarom zetten zij het platform Dokter Media op waar medisch nieuws gefactcheckt wordt.

Casus factchecking medisch nieuws
Uit onderzoek zou blijken dat patiënten die voor, tijdens en na een operatie via een koptelefoon naar muziek luisteren, minder verslavende pijnmedicatie nodig hebben. Maar klopt dat wel?

Happi app
Happi is een niet-commerciële app die patiënten kennis, gemak en vertrouwen geeft in de omgang met hun ziekte en gezondheid. De app won al verschillende Nederlandse en internationale prijzen, en een nominatie voor de Nationale Zorginnovatieprijs.

Bibliotheken en zorgtechnologie

Hoe kunnen bibliotheken de kloof tussen digitaalvaardige en digibete 55-plussers verkleinen, zodat íedereen zorgtechnologie kan gebruiken wanneer dat nodig is? Saskia Lenis deed er onderzoek naar.

ARhus en De Krook werken aan Vlaamse gezondheid
In Vlaanderen vallen twee bibliotheken op als het gaat om het thema gezondheid: ARhus in Roeselare en De Krook in Gent. Beide zetten in op communicatie en technologie om de gezondheidsvaardigheden van inwoners te vergroten.

Bijzondere Bibliotheken
Het in 1857 gestarte Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) heeft een zeer uitgebreide collectie van meer dan 10.000 titels, waaronder zo’n 800 medisch-historische boeken.

Gezonde taal
In mei werd de workshop ‘Gezondheid en Taal’ gehouden, georganiseerd door Pharos, Stichting Het Begint met Taal en ITTA UvA voor NT2-docenten én coördinatoren die taalvrijwilligers begeleiden, onder andere bij bibliotheken.

Geen doel, maar tool!
Júíst nu moeten bibliotheken zich bezighouden met gezondheid, vertellen Eline de Visser van SPN / KB en Gina van den Berg van De tweede verdieping, de bibliotheek in Nieuwegein. Dat hoort bij de basisvaardigheden, maar belangrijker nog: het levert prachtige gesprekken, nieuwe inzichten en onverwachte ontmoetingen op.

Makkelijk lezen over gezondheid
Er zijn veel materialen op de markt voor laaggeletterden, mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden en migranten die in begrijpelijke taal (A1/A2 en B1) uitleg geven over gezondheid.

Onderzoek
Het aanbod van bibliotheken rondom basisvaardigheden groeide in 2021 gestaag door, ondanks de beperkingen die zij ondervonden vanwege de coronamaatregelen. Dat blijkt uit onderzoek van de KB, uitgevoerd via de Bibliotheekmonitor.

Nederland Leest
Hoe kun je vitaal oud te worden? In Mevrouw mijn moeder beschreef Yvonne Keuls hoe haar moeder als negentigjarige was. Deze succesvolle roman is 23 jaar na verschijnen de actietitel van Nederland Leest.

Kultur Ensemble Ramallah
Een multifunctionele accommodatie met het karakter van een third place, dat is geen alledaags fenomeen in Palestina. Sinds kort is Kultur Ensemble in Ramallah zo’n witte raaf die een bibliotheek, cultureel café, makerspace en podium omvat.

Management
Twee jaar geleden keerde Rixt Heegsma terug naar haar letterkundige roots als directeur van de Bibliotheken Mar en Fean.

Topstukken
Tussen 1941 en 1946 verschenen zeventien kinder- en speelboeken gemaakt door ‘El Pintor’. De publicaties vallen op door hun kleurgebruik en creativiteit, en waren erg in trek bij kinderen in de trieste oorlogsjaren.

Biebactiviteit
Bibliotheek Midden-Brabant daagde enkele muzikanten uit de vertaalslag te maken van literatuur naar klankkleur. In de LocHal in Tilburg waren al twee van die muzikale interpretaties te zien én vooral te horen.