Poëzieweek 2024: bestel voor 10 november campagnemateriaal

Poëziecentrum Gent en Poetry International organiseren ook in 2024 de Poëzieweek, het grootste jaarlijkse poëziefeest van de lage landen. Overal poëzie, van 25 tot en met 31 januari, natuurlijk ook in de bibliotheek. Zet Poëzieweek 2024 alvast op de activiteitenkalender en verras je leden en bezoekers met mooie gedichten en optredens of organiseer samen met bezoekers een andere leuke poëzieactiviteit. Vergeet ook niet voor 10 november a.s. campagnemateriaal te bestellen. Met de Poëzieposters en -ansichtkaarten heb je als bibliotheek tijdens de Poëzieweek een inspirerende verrassing voor leden en bezoekers in huis.

Het campagnemateriaal voor de Poëzieweek 2024 bestaat uit ansichtkaarten en poëzieposters met gedichten rond het thema van dit jaar: ‘thuis’. Bestel ze vanaf 15 september via dit formulier dan ontvang je de materialen voor de kerst. Er is keuze uit:

• Postkaarten: sets van 100, 5 verschillende gedichten, € 11 per set
• Posters Poëzieweek: sets van 2, 2 verschillende gedichten, € 5 per set
• Posters Poëziesterren: sets van 2, 2 verschillende ontwerpen, € 4,50 per set

Thema: ‘thuis’
Tijdens Poëzieweek 2024 bouwen we samen grote en kleine huizen in gedichten. We komen thuis in steden of op het platteland, trekken in verzen van streek naar streek en betreden nieuwe en vertrouwde oorden in levendige letters. Poëzie kan mensen vieren, verwelkomen en zich thuis doen voelen. Dichters beschrijven de plekken van onze jeugd en de straten van onze dromen, bouwen een nieuw thuis uit herinneringen, geuren en kleuren. Ze schrijven hun gedichten op het hoekje van onze keukentafel met het oor aan onze muren. De mooiste woorden komen vaak naar boven op de plek waar we ons het meest thuis voelen.

Organiseer óók een activiteit!
Op poezieweek.com groeit op weg naar de Poëzieweek de lijst met activiteiten die verspreid over Nederland en Vlaanderen worden georganiseerd. Organiseer ook een activiteit voor of met enthousiaste leden en bezoekers. Hieronder vind je alvast een paar snelle tips om de ideeënmachine op gang te brengen:

1. Boek een dichter! Via de Schrijverscentrale is dat tijdens de Poëzieweek extra voordelig! Of kies voor talent uit de buurt!

2. Bied je leden een workshop aan; poetryslam, spoken word of een schrijfworkshop? Deel de resultaten in de bieb of op sociale media.

3. Organiseer een Open Podium voor talent uit eigen stad of streek! Dat kan ook op Instagram (of TikTok, of… ).

4. Schrijf een dichtwedstrijd uit met een spannende finale tijdens de Poëzieweek.

5. Zet een poëziespeurtocht of -wandeling uit, door de bieb of buiten. Misschien kan de winkeliersvereniging of de stadsdichter daarbij helpen?

6. De Poëzieweek valt samen met de Voorleesdagen; kies eens een mooie bundel om uit voor te lezen of begin met een mooi gedicht. Kijk voor tips op Poëzieweek.com

Meer tips en suggesties voor passende gedichten of bundels vind je (binnenkort) op Poëzieweek.com/bibliotheek. Organiseer je een activiteit, vergeet die dan niet aan te melden op poezieweek.com. Dat kan hier!